Navigointivalikko

Navigointivalikko

Navigointivalikko

1.6.2023 Uutinen

Ikäkeskuksen neuvonta palvelee ikäihmisiä ja heidän läheisiään nyt myös chatissa

Ikäkeskuksen neuvonta on palvellut pohjoissavolaisia ikäihmisiä ja heidän läheisiään vuoden 2023 alusta yhden luukun palvelumallilla. Uutena palvelukanavana on nyt tarjolla chat, joka on auki neuvonnan aukioloaikojen mukaisesti. Apua saa edelleen myös puhelimitse, sähköpostitse ja asiointipisteissä Iisalmessa sekä Kuopiossa.

Chat-palvelu toimii Pohjois-Savon hyvinvointialueen verkkosivustolla osoitteessa www.pshyvinvointialue.fi/ikakeskus arkisin kello 9–14 ja arkipyhien aattoina kello 12 saakka. Chatin keskusteluikkuna avautuu muillakin sivuilla, joilla kerrotaan ikääntyneisiin liittyvistä asioista. Chatissa pääsee keskustelemaan Ikäkeskuksen neuvonnan työntekijöiden kanssa reaaliaikaisesti. 

– Haluamme tarjota monipuoliset palvelukanavat. Chat-palvelua on myös toivottu. Kovasti odotamme, että asukkaat, jotka eivät vielä ole kotihoidon, omaishoidon tai asumispalveluiden piirissä, löytävät chatin. Myös läheisten on helppo ottaa yhteyttä matalalla kynnyksellä, kertoo TulKoti-hankkeen projektityöntekijä Jonna Mark-Jääskeläinen.

Ikäkeskuksesta matalan kynnyksen ohjausta ja neuvontaa

Hyvinvointialueen yhteinen Ikäkeskuksen neuvonta tukee ja edistää ikääntyvien pohjoissavolaisten osallisuutta ja arjessa pärjäämistä. Neuvonta tarjoaa matalan kynnyksen ohjausta ja neuvontaa ikäihmisille ja heidän läheisilleen, jotka eivät ole vielä kotihoidon, asumispalveluiden tai omaishoidon tuen piirissä. Neuvonnan työntekijät kertovat laajasti erilaisista vaihtoehdoista, joita niin kunnat, yhdistykset, järjestöt, yritykset kuin hyvinvointialuekin tarjoavat ikääntyville ja heidän läheisilleen.

Asiakas voi olla yhteydessä Ikäkeskuksen neuvontaan, jos hän kaipaa toimintaa tai haluaa tietoa ikääntymiseen varautumisesta. Samoin neuvonnan henkilökunta auttaa, jos asiakas miettii, mistä voisi hankkia siivouspalvelua tai muita kotona asumista tukevia palveluita tai jos hän tai hänen läheisensä tarvitsee tukea arjessa pärjäämisessä. Tarvittaessa asiakkaat ohjataan neuvonnasta palvelutarpeen arviointiin Ikäkeskuksen asiakasohjaukseen. 

Ikäkeskuksen neuvonnan yhteystiedot:

Palvelukanavissa palvellaan arkisin kello 9–14 ja arkipyhien aattoina klo 12 saakka.

Palvelupisteissä voi asioida arkisin kello 9–11 ja 12–14 ilman ajanvarausta

  • Iisalmessa Satamakatu 10–12, Kauppakeskus Torikulma
  • Kuopiossa Suokatu 6, Suokadun toimintakeskus

Lue lisää Ikäkeskuksen neuvonnan nettisivuilta