Navigointivalikko

Navigointivalikko

Navigointivalikko

6.3.2024 Uutinen

Iisalmen päivystyksessä on ruuhkaa

Pohjois-Savon hyvinvointialueen päivystysyksiköissä hoidetaan välitöntä hoitoa vaativia potilaita, joiden hoitoa ei voi siirtää ilman sairauden pahenemista tai vamman vaikeutumista. Iisalmen päivystysyksikkö on ruuhkautunut, ja tällä hetkellä sinne ohjautuu potilaita, joiden hoidon tarpeen mukainen hoitopaikka on alueen terveyskeskus. Itsehoito-ohjeita eri tilanteisiin löytyy Terveyskyla.fi- ja Omaolo.fi -palvelusta. Terveyskeskuksen takaisinsoittopalveluun soittajia pyydetään odottamaan takaisinsoittoa.

Vaikeutuneen hoitaja- ja lääkärisaatavuuden takia Iisalmen ja muiden lähikuntien perusterveydenhuollon vastaanotoille yhteyden saamisessa on viivettä ja tämä aiheuttaa osaltaan sen, että Iisalmen päivystykseen ohjautuu potilaita, jotka hoidon tarpeen arvion mukaan ja lääketieteellisesti arvioiden eivät kuuluisi päivystykseen.

Päivystys on tarkoitettu äkillisen sairastumisen, vamman ja pitkäaikaissairauden äkillisen vaikeutumisen hoitoon, jota ei voida siirtää ilman sairauden pahenemista tai vamman vaikeutumista. Päivystyksessä hoidetaan yöaikaan vain potilaita, joiden hoitoa ei voida siirtää seuraavaan aamuun potilaan terveyden vaarantumatta.

Päivystysyksikön tehtävänä on arvioida ja hoitaa sairaudet ja vammat, jotka vaativat välitöntä hoitoa. Päivystyksessä potilaita hoidetaan lääketieteellisten periaatteiden mukaisessa kiireellisyysjärjestyksessä, millä turvataan ensisijaisesti vakavasti sairaiden potilaiden hoito. Päivystyksiin hakeutuvat potilaat, joiden hoito ei vaadi välitöntä arviota, ohjataan hakeutumaan muuhun palveluun. Tämä tehdään siksi, että varmistetaan välitöntä hoitoa tarvitsevien potilaiden hoidon toteutuminen.

Päivystyksellistä välitöntä hoitoa vaativia ovat esimerkiksi äkilliset halvausoireet, voimakas hengenahdistus tai hengitysvaikeus, kova rintakipu, äkillisesti alkanut kova vatsakipu tai päänsärky, isot vammat ja luunmurtumat, henkeä uhkaava allerginen reaktio tai muu, henkeä uhkaava äkillinen sairastuminen.

Pelkkä sairauslomatodistus, ilman muuta välitöntä arvion tai hoidon tarvetta, ei ole syy lähteä päivystykseen. Sairauslomatodistus tulee hakea työterveyshuollosta tai omasta terveyskeskuksesta.

Terveyskeskuksen takaisinsoittopalveluun yhteydenottajia pyydetään odottamaan rauhassa – kansalaiseen pyritään ottamaan yhteyttä samana päivänä ja sovitaan tarpeen mukaisesta hoidon järjestelystä. Kansalaisia kannustetaan katsomaan itsehoito-ohjeita esimerkiksi terveyskyla.fi- palvelusta tai tekemään oirearvioita sähköisessä omaolo.fi- palvelussa ja toimimaan ohjeistuksen mukaisesti. Kiireettömissä tai pitkittyneissä vaivoissa kannattaa ensisijaisesti ottaa yhteyttä omaan terveyskeskukseen puhelimitse tai Ylä-Savon alueella chat-palvelun kautta.

Ennen päivystykseen hakeutumista tulee soittaa ympärivuorokautiseen Päivystysapu 116117 -numeroon, jossa arvioidaan ja ohjataan kansalainen oikeaan hoitopaikkaan. Henkeä uhkaavassa hätätilanteessa tulee soittaa yleiseen hätänumeroon 112.

Kun sairastut

  • Tee oirearvio sähköisessä omaolo.fi-palvelussa ja katso Terveyskyla.fi-palvelusta itsehoito-ohjeita.
  • Oireiden pitkittyessä, ota yhteyttä arkisin terveyskeskukseen, puhelin 017 272 4222. Odota takaisinsoittopalvelusta yhteydenottoa.
  • Välitöntä hoitoa vaativa sairaus tai vamma, soita Päivystysapu 116 117.
  • Henkeä uhkaava hätätilanne, soita 112.
  • Toimi saamasi ohjeiden mukaan.

 

Lisätietoja: Akuutti, Palveluyksikköjohtaja Anssi Uutela, anssi.uutela@pshyvinvointialue.fi, puhelin 044 717 1080 Sote-keskus, Palveluyksikköjohtaja Ritva Vitri, ritva.vitri@pshyvinvointialue.fi, puhelin 044 717 1210