Usein kysytyt kysymykset PSOP-järjestelmästä

Usein kysytyt kysymykset PSOP-järjestelmästä


Tältä sivulta löydät vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin PSOP-palvelusetelijärjestelmästä.

Pohjois-Savon hyvinvointialue on ohjeet hakeutumiselle. Löydät ne verkkosivuiltamme: Palveluntuottajalle

Tutustu huolellisesti yleiseen ja palvelukohtaiseen sääntökirjaan ennen hakeutumista. Sääntökirjat toimivat ehtoina palvelun toteuttamiselle.

Pääset aloittamaan hakemuksesi kirjautumalla palveluntuottajana osoitteessa www.parastapalvelua.fi. Kirjautuaksesi tarvitset Suomi.fi-palvelun kautta oikeuden yrityksen puolesta asiointiin. Yrityksen nimenkirjoitusoikeudellisena henkilönä pystyt käsittelemään järjestelmässä yrityksen tietoja ja hakemuksia.

Pohjois-Savon hyvinvointialue toimii palvelusetelitoiminnassa palvelunjärjestäjänä.

Hyvinvointialue on määrittänyt ehdot palvelusetelituottajille, joita yrityksen tulee noudattaa. Tutustu huolellisesti hakuohjeisiin ja vaatimuksiin etukäteen ennen hakeutumista. Vaaditut liitteet tulee esittää sähköisessä muodossa hakemuksen yhteydessä.

Mikäli liitedokumenttisi on kirjallisessa muodossa, skannaa se ja siirrä se muistitikulle tai esimerkiksi sähköpostiisi. Skannauksen jälkeen lisää liite sähköisessä muodossa hakemukseen.

Käyttäjätunnus lukkiutuu viiden kokeilukerran jälkeen. Mikäli olet unohtanut salasanasi, klikkaa kirjautumisikkunassa kohdasta Salasana unohtunut/vanhentunut. Tätä kautta saat sähköpostiisi linkin, josta pääset uusimaan salasanasi. 

PSOP-järjestelmän käyttäjänä sinun on hyvä huomioida, että sähköpostitunnuksilla kirjautuminen poistuu käytöstä lokakuussa 2023. PSOP-järjestelmä siirtyy kokonaan tietoturvalliseen vahvaan tunnistautumiseen. Kirjautuminen on muutoksen myötä mahdollista tehdä varmennekortilla, mobiliivarmenteella tai pankkitunnistautumisella.

Tarkempi ohjeistus kirjautumisen muuttumisesta toimitetaan kesällä 2023, joten seuraathan tiedotteen saapumista sähköpostiisi.

Hyvinvointialueen viranhaltijat tarkastavat saapuneet palvelutuottajahakemukset PSOP-järjestelmässä.

Mikäli hakemuksessa on puutteellisia tai virheellisiä kohtia, viranhaltijalla on mahdollisuus pyytää lisätietoja. Tarkentava pyyntö kirjataan lisätietokentään, ja viesti välittyy palveluntuottajan sähkööpostiin. 

Toimi saamiesi ohjeiden mukaisesti ja täydennä hakemus huolellisesti ennen sen lähettämistä. Täydennetyt hakemukset on aina lähetettävä uudelleen tarkastettavaksi hyvinvointialueelle. 

Palveluntuottajille järjestetään PSOP-järjestelmän koulutuksia koko vuoden ajan.

Koulutusajankohdat löydät verkkosivuiltamme: Palveluntuottajalle. Sivulle on koottu palveluntuottajille suunnattuja ohjeita ja tietoa koulutuksista.

Tarkasta ensin järjestelmästä saatavasta raportista haluamasi kuukauden toteumat. Raportin saat kohdasta ”Raportit” ja ”Asiakkaat ja toteumat”. Valitse palvelu, toimipaikka ja haluamasi ajankohta.

Saat Excel-muotoisen taulukon, jossa näet kohdasta ”Tilitetty” ne summat, jotka sinulle ovat lähteneet maksuun kyseisenä ajanjaksona.  Voit myös tarkastaa asiakkaiden ”Tapahtumat” -otsikon alta, missä tilassa kukin tapahtumakirjaus on. 

Myös Istekki voi auttaa sinua selvittämään tilannetta. Järjestelmästä voidaan katsoa, mitkä kaikki kirjatut ja hyväksytyt tapahtumakirjaukset ovat lähteneet maksuun.

Istekki HelpDesk
p. 017 173 900 (arkisin klo 7-16)
psop@istekki.fi 

Eräpäivän jälkeen ilmenneissä maksuongelmissa  ota yhteyttä osoitteella ostopalvelut.pshva@monetra.fi 

Palveluntuottajana voit päivittää yrityksen, toimipaikkojen ja työntekijöiden tietoja myös hyväksymisen jälkeen.

Muuttaessasi tilitietoja järjestelmä ilmoittaa muutoksesta hyvinvointialueelle, ja näin päivitys ehtii seuraavaan tilitysajoon. 

Hinnastojen muuttamista ohjaa yleinen sääntökirja, joten tutustu siihen etukäteen. Uusi hinnasto tulee lähettää aina tarkistettavaksi hyvinvointialueelle.