Navigointivalikko

Navigointivalikko

Navigointivalikko

28.5.2024 Uutinen

Suojaudu helteen haitoilta ja varaudu äkillisiin terveysongelmiin

Helteinen sää jatkuu lähes koko maassa. Ilmatieteen laitos on jo antanut osaan maata varoituksen lähipäivien tukalasta helteestä. Etenkin riskiryhmille helle voi aiheuttaa terveyshaittoja jo lyhyidenkin hellejaksojen aikana. Pohjois-Savon hyvinvointialue muistuttaa ihmisiä huolehtimaan niin omasta kuin läheistensä terveydestä ja varautumaan helteeseen sekä pienten terveysongelmien omahoitoon.

Kuumuuden haitoille erityisen alttiita ovat ikääntyneet, pitkäaikaissairauksista ja toimintarajoitteista kärsivät sekä vauvat ja pienet lapset. Kuumuus sekä hikoilusta aiheutuva neste- ja suolavajaus voivat johtaa muun muassa lämpöuupumukseen tai lämpöhalvaukseen.  

  • Lämpöuupumuksen oireita ovat esimerkiksi voimakas jano, voimakas hikoilu tai viileä ja nihkeä iho, heikotus, päänsärky, huimaus, ärtyisyys, pahoinvointi ja elimistön lämpötilan nousu.
  • Lämpöhalvauksesta puhutaan, jos oireet muuttuvat henkeä uhkaaviksi. Siihen viittaavia oireita ovat esimerkiksi hengityksen vaikeutuminen, nopea ja heikko sydämen syke, poikkeava käytös tai sekavuus.
  • Lämpörasitus voi myös pahentaa pitkäaikaissairauden tai vakavan akuutin sairauden oireita.  

Terveydenhuoltoon on hyvä olla yhteydessä, jos ilmenee voimakkaita kuumuudesta johtuvia oireita, perussairauksien oireiden hankalaa pahenemista tai yleistila heikkenee huomattavasti. 

Vinkkejä helteen haittojen ennaltaehkäisyyn:

  • Muista juoda vettä pitkin päivää ja muista myös syödä.
  • Pysy poissa auringonpaahteesta etenkin päivän kuumimpaan aikaan ja vältä voimakasta fyysistä rasitusta.
  • Vältä helteellä alkoholia, sillä se kuivattaa elimistöä.
  • Kiinnitä huomiota vaatetukseen ja auringolta suojautumiseen.
  • Viilennä kehoa uimalla, viileällä suihkulla, kosteilla vaatteilla tai kylmäkääreillä.
  • Pidä sisätilat mahdollisimman viileinä verhojen tai sälekaihtimien avulla.

Helteisellä säällä riittävään nesteensaantiin tulee kiinnittää huomiota kaikenikäisillä. Aikuisella tavanomainen riittävä juodun nesteen määrä on 1–1,5 litraa vuorokaudessa, helteisellä säällä tarvittava lisämäärä on 0,5–1 litraa hikoilun mukaan.

Nestetasapainon häiriöt erityisesti ikääntyneille lisäävät vakavien terveyshaittojen riskiä ja heillä yksinkertainen tapa nestetasapainon seuraamiseen on päivittäinen painonmittaus. Nopeasti 1–2 vuorokauden kuluessa tullut painonlasku kertoo kuivumistilasta ja riittämättömästä nesteensaannista.

Kesän terveysongelmiin varautuminen

Kesäajan aktiviteetit ja lämmin sää lisäävät riskiä erinäisille tapaturmille ja äkillisille sairauksille. Nyt viimeistään kannattaakin varautua pienten terveysongelmien omahoitoon.

  • Terveyden ja hyvinvoinnin laitos on kerännyt verkkosivulleen tietoa kesäterveyteen liittyen.
  • Äkillisten terveysongelmien itsehoito-ohjeita on koottu Päivystystalon verkkosivuille. Päivystystalon verkkosivuilta löytyy myös Päivystyshelppi-sovellus, joka tukee ja neuvoo hoitoon hakeutumisessa vaivan mukaisesti.

Tarvittaessa Päivystysapunumero 116117 auttaa äkillisissä terveysongelmissa.

Hätänumeroon 112 tulee olla yhteydessä henkeä uhkaavissa hätätilanteissa.

Kotiin ja mökille on syytä hankkia etukäteen muun muassa

  • haavatarvikkeita
  • allergialääkkeitä
  • kuume- ja kipulääkkeitä
  • kortisonivoidetta auringonpolttamiin sekä hyttysenpistoihin
  • punkkipihdit.

Erityisesti erilaisissa kesätapahtumissa ja juhannuksena alkoholin käyttö on hyvä pitää kohtuullisena. Vahva päihtymystila lisää vakavia tapaturmia, altistaa erinäisten perussairauksien pahenemisille, nestevajaukselle sekä itsenäisenä myös vakavalle myrkytystilalle.