Matalan kynnyksen pisteiltä tietoa HYTE-toiminnasta
Pohjois-Savon hyvinvointialueella on otettu huhtikuun alussa käyttöön monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen toimintamalli, jonka tarkoitus on tuoda aikuisväestön hyvinvointia tukeva toiminta jokaisen ulottuville. Tätä tarkoitusta palvelee digitaalinen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen (HYTE) toimintaa ja palveluita kokoava palvelutarjotin. Toimintamallin kehittämisessä on kuitenkin pidetty alusta alkaen ehdottoman tärkeänä sitä, että myös asukkaat, jotka eivät käytä digipalveluita, saavat yhtä lailla tietoa HYTE-toiminnasta ja -palveluista. Tiedon saaminen varmistetaan yhteistyössä matalan kynnyksen pisteiden kanssa.
Matalan kynnyksen pisteet ovat kolmannen sektorin, kuntien, seurakuntien tai muiden yhteisöjen fyysisiä tai digitaalisia toimipaikkoja, joista asukas saa apua tiedon löytämiseen alueensa HYTE-toiminnasta ja -palveluista. Matalan kynnyksen pisteet ovat kaikille asukkaille avoimia paikkoja, jotka ovat tehneet hyvinvointialueen kanssa yhteistyösopimuksen HYTE-toimintaan ohjaamisesta. Sopimuksella halutaan varmistaa, että yhteistyön tavoitteet ja sisällöt ovat selkeät kaikille osapuolille ja asukkaat saavat samanlaista tukea tiedon löytämiseen asuinpaikasta riippumatta.
Pohjois-Savon hyvinvointialueen palveluista voidaan ohjata asiakas matalan kynnyksen pisteelle silloin, kun hän hyötyy terveellisiä elämäntapoja tukevasta toiminnasta, mielekkäästä tekemisestä arjessa tai toivoo lisää sosiaalisia suhteita, mutta ei löydä itse tietoa näihin tarpeisiin vastaavasta toiminnasta HYTE-palvelutarjottimelta. Asukkaat voivat hakeutua matalan kynnyksen pisteille myös omatoimisesti.
Tietoa sopimuksen tehneistä matalan kynnyksen pisteistä löytyy HYTE-verkkosivuilta.