Navigointivalikko

Navigointivalikko

Navigointivalikko

13.11.2024 Uutinen

Ikääntyneiden palveluiden asiakasraati tapasi toisen kerran

Ikääntyneiden palveluiden asiakasraati starttasi syyskuun lopussa. Toinen tapaaminen järjestettiin torstaina 7.11. Kuopiossa.

Ensimmäisellä kerralla asiakasraatilaiset tutustuivat toisiinsa sekä asiakasraadin tavoitteisiin. He pääsivät myös saman tien työpajatyöskentelyn makuun, kun pohdittavana oli kysymyksiä yhteisölliseen asumiseen liittyen. Asiakasraatilaisten ajatukset siitä, millaiseksi yhteisöllisen asumisen tulisi muotoutua Pohjois-Savon hyvinvointialueella on kerrottu eteenpäin ikääntyneiden palveluiden johtoryhmälle.

Asiakasraadin puheenjohtaja ja projektipäällikkö Sami Tuominiemi on tyytyväinen ensimmäisen työpajatyöskentelyn tuloksiin.

– Sekä asiakasraatilaiset että nykyiset asumispalveluidemme asiakkaat ovat kertoneet ajatuksiaan yhteisöllisestä asumisesta ja toiveet ovat hyvin samanlaisia. Tämä vahvistaa uskoani siitä, että pystymme kehittämään yhteisöllistä asumista asiakkaidemme toiveiden mukaiseksi, pohtii Sami Tuominiemi.

Ensimmäisellä tapaamiskerralla asiakasraatilaiset saivat kotitehtäväksi tutustua Pohjois-Savon hyvinvointialueen verkkosivuihin. Tehtävänä oli etsiä verkkosivuilta Ikäkeskuksen neuvonnan yhteystiedot sekä pohtia, ovatko yhteydenottotavat neuvontaan ikääntyneille sopivia.

Kotitehtävän tuloksia purettiin toisessa tapaamisessa. Osa asiakasraatilaisista ja heidän läheisistään kokivat yhteystietojen löytämisen vaikeaksi ja sivut hankaliksi. Toisaalta ensikertalaiset kertoivat löytäneensä tiedot helposti ja sivut koettiin selkokielisiksi. Yhteydenottotapoja oli myös testattu läheisten asioita hoitaessa ja ne koettiin toimiviksi. Kasvokkaista yhteydenottotapaa toivottiin myös muille paikkakunnille kuin vain Kuopioon ja Iisalmeen.

Ammattilaisten käyttämillä sanoilla on vaikutusta onnistuneeseen asiakaskokemukseen

Toisessa tapaamisessa pohdittiin sitä, mitä yhteydenotolta Ikäkeskuksen neuvontaan toivotaan. Asiakasraatilaiset toivoivat yhteisesti sitä, että neuvonnan työntekijät puhuisivat selkokielellä ja käyttäisivät harkitusti ammattisanastoa.

– Käytettävä sanasto on muuttunut todella paljon ja ikääntyneet eivät välttämättä ymmärrä niitä sanoja, mitä nykyään käytetään. Toivomme, että meille puhuttaisiin helpommilla ja kaikille tutuilla sanoilla, pohtivat asiakasraatilaiset.

Myös huoli-ilmoitus eli ilmoitus sosiaalihuollon tarpeesta tuli tutuksi asiakasraatilaisille. Työpajassa pohdittiinkin sitä, että missä tilanteissa huoli-ilmoitus kannattaa tehdä. Asiakasraatilaisilta nousi myös hyvin tärkeä muistutus jokaiselle ikääntyvälle.

– Ottakaa ihmiset koppi omasta vanhenemisesta! Esimerkiksi edunvalvontavaltuutus on hyvin tärkeä, muistuttivat asiakasraatilaiset.

Seuraava asiakasraadin tapaaminen järjestetään helmikuussa. Tapaamisia järjestetään yhteensä kuusi kertaa vuosien 2024 ja 2025 aikana.

Lue ensimmäisestä tapaamisesta lisää täältä.


​​​​​​​