Bannerikuva, ohjeet ja digituki

alt=

Murupolku

Ohjeet ja digituki

Ohjeet ja digituki


Digiasiointi tuo käyttöösi uudenlaisia palveluita.  Tältä sivulta löydät erilaisia ohjeita ja käytön opastusta, jotta digiasiointisi uusissa palveluissa olisi sujuvaa. Olemme koonneet tänne ohjeita koskien sekä digiasioinnin käytön aloittamista että yksittäisten palvelujen käyttöä.

Sinun on mahdollista saada opastusta ammattilaisiltamme asioidessasi sosiaali- ja terveydenhuollon yksiköissä. Myös Pohjois-Savon järjestötoimijat voivat auttaa sinua. Lisätietoja järjestötoimijoista löydät kohdasta: tukea ja opastusta digiasiointiin. 

Haitari, ohjeet ja digituki

  • Käytä OmaSavo digiasiointipalvelua osoitteessa https://omasavo.suomisote.fi tai valitse palvelu Pohjois-Savon hyvinvointialueen verkkosivujen kautta www.omasavo.fi
  • Valitse palvelun käyttäminen tunnistautumatta tai tunnistautuneena. 
  • Jos käytät palvelua tunnistautuneena, sinun täytyy tunnistautua palveluun verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.  
  • Käyttäessäsi palvelua ensimmäisen kerran, sinun täytyy luoda profiili ja lisätä puhelinnumerosi palvelusta tulevien viesti-ilmoitusten vastaanottamiseksi.  
  • Puhelinnumeron lisäämisen jälkeen saat tekstiviestillä puhelimeesi kuusi (6) numeroisen koodin, joka sinun täytyy lisätä palveluun ja valita vahvista puhelinnumero. 
  • Hyväksy tietosuojalausunto ja käyttöehdot. 
  • Salli ilmoitukset, jolloin saat ilmoitukset uusista viesteistä ja tapahtumista sähköpostiisi tai tekstiviestinä. 
  • Täydennä yhteystietojasi Profiili-kohdassa.  
  • Aloita haluamasi palvelun käyttö. 
  • Muista kirjautua ulos, kun lopetat asioinnin.  

Katso tarkemmat ohjeet kirjautumisesta ja asiointitilin poistamisesta:

  • Lataa OmaSavo -mobiilisovellus laitteellesi. OmaSavo-mobiilisovellus on saatavilla maksutta Google Play (Android-laitteet) ja App Store (iOS-laitteet) -sovelluskaupoista.   
  • OmaSavo-sovelluksen käyttö edellyttää laitteelle seuraavat vaatimukset: 
    • Android-laitteen järjestelmän vähimmäisvaatimus on versio 9.0 tai uudempi. 
    • iOS-laitteen järjestelmän vähimmäisvaatimus on versio 15.0 tai uudempi.  
    • Huomioi, että Huawei-laitteet eivät ole tuettuja. 
  • Avaa OmaSavo-sovellus laitteeseesi.  
  • Tunnistaudu OmaSavo-sovellukseen verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.   
  • Kun käytät palvelua ensimmäisen kerran, sinun pitää luoda profiili ja lisätä profiilitietoihin puhelinnumerosi. Ilman puhelinnumerotietoa palvelua ei voi käyttää.
  • Luo laitteellesi PIN-koodi kirjautumistasi varten. Kun tunnistaudut sovellukseen ensimmäistä kertaa, voit luoda itsellesi nelinumeroisen PIN-koodin, jolla kirjaudut jatkossa sisään sovellukseen.  
  • Hyväksy OmaSavo-sovelluksen käyttöehdot, kun rekisteröidyt palveluun ensimmäistä kertaa. 
  • Salli ilmoitukset OmaSavo-sovelluksesta, niin saat push-ilmoituksen puhelimeesi saapuneesta viestistä, vaikka sinulla olisi OmaSavo-mobiilisovellus suljettuna. Pohjois-Savon hyvinvointialueen palveluviestit eivät sisällä myynti- tai markkinointi-ilmoituksia. 

Katso tarkemmat ohjeet mobiilisovelluksen käyttöönotosta ja asiointitilin poistamisesta:

Chat-palvelut

  • Kirjaudu sisään tai jatka tunnistautumatta, jos palvelu ei vaadi tunnistautumista.  
  • Valitse palvelut -kohdasta oikea palvelu, jossa haluat aloittaa keskustelun.  
  • Jos asioit toisen henkilön puolesta, valitse ensin alasvetovalikosta kenen puolesta asioit. 
  • Aloita uusi keskustelu ja täytä oirekartoitus tai esitietokysely, minkä jälkeen voit aloittaa tekstin kirjoittamisen viestikenttään.
    • Voit lisätä linkkejä ja tiedostoja keskusteluun Lisää liite -painikkeen kautta. 
    • Ammattilainen voi myös pyytää sinua videopuheluun. Valitse Hyväksy, jos haluat siirtyä videopuheluun. Videopuhelun voi myös korvata puhelulla, jolloin avataan ääniyhteys, mutta kameraa ei avata. 
  • Voit halutessasi lopettaa keskustelun ennen kuin ammattilainen on liittynyt keskusteluun. Ammattilaisen liityttyä keskusteluun, vain ammattilainen voi lopettaa keskustelun.  

Katso tarkempi ohje: Ohje: Chat-palvelu OmaSavon digitaalisella asiointialustalla (pdf) 

Viestit-palvelu

  • Kirjaudu sisään 
  • Valitse palvelut -kohdasta oikea palvelu, johon haluat viestisi lähettää.  
  • Jos asioit toisen henkilön puolesta, valitse ensin alasvetovalikosta kenen puolesta asioit. 
  • Täytä esitietokysely, minkä jälkeen voit aloittaa tekstin kirjoittamisen viestikenttään.  
    • Voit lisätä linkkejä ja tiedostoja keskusteluun Lisää liite -painikkeen kautta. 
  • Voit halutessasi lopettaa keskustelun ennen kuin ammattilainen on liittynyt keskusteluun. Ammattilaisen liityttyä keskusteluun, vain ammattilainen voi lopettaa keskustelun.  

​​​Asiakkaan liittyminen videovälitteiselle etävastaanotolle OmaSavo-digiasiointiin​​ 

  • ​Videovälitteisellä etävastaanotolla asioit videon välityksellä ammattilaisen kanssa.  
  • Videovälitteisestä etävastaanotosta peritään asiakasmaksu samalla tavalla kuin lähivastaanotosta. 
  • Videovälitteinen etävastaanotto toteutetaan tietoturvallisesti salatussa ympäristössä. Tietojasi käsitellään luottamuksellisesti. 

Valmistautuminen videovälitteiselle etävastaanotolle 

  • Rekisteröidy OmaSavo-digiasiointiin hyvissä ajoin ennen videovälitteistä etävastaanottoa joko lataamalla OmaSavo-mobiilisovellus tai osoitteessa https://omasavo.suomisote.fi 
  • Ensimmäisellä kirjautumiskerralla sinun pitää hyväksyä palvelun käyttöehdot.      
  • OmaSavo-digiasiointiin tunnistaudutaan vahvan tunnistautumisen kautta. Tunnistautumista varten tarvitset verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenteen. Jos asioit toisen puolesta, tutustu ohjeeseen: Ohje: Puolesta asiointi OmaSavo- digitaalisella asiointialustalla (pdf)
  • Varaa etävastaanottoa varten rauhallinen tila, jossa voit keskustella ammattilaisen kanssa.  
  • Videovälitteistä etävastaanottoa varten tarvitset internetyhteydellä varustetun älypuhelimen, tabletin tai tietokoneen, jossa on kamera, kaiutin tai kuulokkeet ja mikrofoni.  

Videovälitteisellä etävastaanotolla verkkoselaimessa 

  • Kun olet kirjautunut sisään edellä mainitun ohjeen mukaisesti, sinulle avautuu OmaSavo- digiasioinnin näkymä. 
  • Palvelut-painikketta klikkaamalla sinulle avautuu Avoimet keskustelut. 
  • Näkymään ilmestyy ammattilaisen lähettämä liittymispainike, josta pääset tapaamiseen. 
  • Videoyhteyteen pääset hyväksymällä ammattilaisen pyynnön videovastaanotosta. 
  • Hyväksy kamera ja mikrofoni, jos sovellus sitä kysyy.  
  • Videovastaanoton pystyt lopettamaan poistu puhelusta -painikkeesta. 
  • Kun ammattilainen on päättänyt videovälitteisen etävastaanoton kokonaan, tulee sinulle mahdollisuus antaa palautetta tapaamisen onnistumisesta.  

Videovälitteinen etävastaanotto mobiilisovelluksella  

  • Avaa OmaSavo-mobiilisovellus ja tunnistaudu palveluun joko verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. 
  • Valitse Videovastaanotto.  
  • Näyttöön tulee ammattilaisen lähettämä liittymispainike. 
  • Liity videovälitteiselle etävastaanotolle ja hyväksy ammattilaisen pyyntö videovastaanotolle.  
  • Hyväksy kamera ja mikrofoni, jos sovellus sitä kysyy.  
  • Kun ammattilainen on päättänyt videovälitteisen etävastaanoton kokonaan, tulee sinulle mahdollisuus antaa palautetta tapaamisen onnistumisesta. Ammattilaisen liityttyä keskusteluun, vain ammattilainen voi lopettaa keskustelun.  

Katso tarkempi ohje videovälitteisestä etävastaanotosta: Ohje: Asiakkaan liittyminen videovälitteiselle etävastaanotolle OmaSavo- digitaalisella asiointialustalla (pdf)

Tällä lomakkeella voit ilmoittaa häiriöstä digitaalisella hoitopolulla: Ilmoita häiriöstä digitaalisella hoitopolulla

Ikääntyneenä sinun on mahdollista saada maksutonta tukea ja opastusta digiasiointiisi tai muiden digitaalisten palveluiden tai laitteiden käyttöön Savonetti ry:n vertaisohjaajien kautta. Savonetti ry:n vertaisohjaajaverkosto toimii lähes kaikkien Pohjois-Savon kuntien alueella. Pohjois- Savon hyvinvointialue tukee Savonetti ry:n toimintaa kumppanuussopimuksella. 
Lue lisää: Savonetti ry

Digiasiointiin on mahdollista saada opastusta myös SenioriSurfin valtakunnallisen etäopastuspalvelun kautta. SenioriSurfin verkkosivuilta löydät myös lisäohjeita digiasiointiisi sekä itseopiskelumateriaalia aiheesta. 
Lue lisää: SenioriSurf vahvistaa seniorien digiosallisuutta

Digitaalisten palveluiden tietoturvallinen käyttö edellyttää vahvaa tunnistautumista palvelussa. Henkkarit kaikille -kampanja auttaa etenkin sinua tilanteessa, joka asut kaukana palveluista, sinulta puuttuu henkilöllisyystodistus ja tarvitset apua sen hankkimisessa.  Tämä edistää digitaalisten palveluiden itsenäistä käyttämistä.
Lue lisää: Kehittämisyhdistys Mansikka ry - Henkkarit kaikille -kampanja 

OmaSavo logo


 

Lisätietoja, Ohjeet ja digituki

Lue lisää

Tukea OmaSavon käyttöönottoon

OmaSavo-lähettiläämme auttavat digitaalisten palvelujen löytämisessä ja käyttöönotossa. Katso lähettiläiden kiertueaikataulu Pohjois-Savon kunnissa: OmaSavo taskussa -tietoiskut ja infopisteet