Navigointivalikko

Navigointivalikko

Navigointivalikko

3.2.2025 Blogi

Viestinnän vauhtivuosi 2024 – tavoittavuutta ja tarinoita Pohjois-Savosta


 

Vuosi 2024 oli Pohjois-Savon hyvinvointialueen viestinnässä merkittävä kasvun ja vaikuttavuuden vuosi. Monenlaisista myllerryksistä huolimatta viestinnän uudet ratkaisut ja toimintatavat alkoivat kantaa hedelmää, ja tulokset puhuvat puolestaan.

Mediassa vahvasti esillä – ennätysmäinen näkyvyys

Mediaviestintämme otti valtavan harppauksen eteenpäin. Vuoden aikana lähetimme 143 tiedotetta, lähes 40 % enemmän kuin edellisvuonna. Mediaosumat, eli tiedotteidemme pohjalta syntyneet uutiset, yli kaksinkertaistuivat. Esimerkiksi uutinen vauvojen RS-virusinfektioiden ehkäisystä sai suuresti huomiota.

Median tavoittavuus nousi huikeaan 282 miljoonaan – lähes kolminkertainen määrä vuoteen 2023 verrattuna. Median haastattelu- ja tietopyyntöihin etsimme asiantuntijoita vastaajiksi miltei 300 kertaa. Mielellämme myös sparrasimme lopullisten vastausten laatimisessa tai haastatteluun valmistautumisessa. 

Somen supervuosi – ennätyksiä ja suosikkitarinoita

Sosiaalinen media on vahvistanut rooliaan tärkeänä kanavana asukkaiden tavoittamisessa. Facebookissa, Instagramissa, X:ssä ja LinkedInissä seuraajien yhteismäärä oli vuoden lopussa jo yli 35 000. Somesisältömme tavoittivat vuoden aikana 6,5 miljoonaa ihmistä, ja parhaat postauksemme keräsivät yli 40 % sitoutumisasteen. Lisäksi viestinnän sometiimi vastasi joka arkipäivä somen kautta tulleisiin asukkaiden kysymyksiin ja ohjasi heitä oikean tiedon pariin.

Suursuosiota saivat etenkin postaukset, joissa esiteltiin arkea Pohjois-Savon hyvinvointialueella. KYSin teho-osaston 60-vuotisjuhla, henkilöstön palkitsemiset, hyvinvointialuejohtajan TET-kierrokset ja somelähettiläiden tarinat olivat someseuraajiemme suosikkeja.

Verkkosivut – asukkaiden tärkein tietopankki

Hyvinvointialueemme verkkosivut tavoittivat laajan yleisön, ja sivuston käyntimäärät kasvoivat 1,5 miljoonaan. Sivukatseluja kertyi nelisen miljoonaa. Suosituimmat sivut, kuten lääkärin vastaanotto, suun terveydenhuollon palvelut ja KYSin sivu, kertovat asukkaidemme tiedontarpeesta.

Verkkosivut ovat viestinnän kulmakivi, joka auttaa asukkaita löytämään palvelut ja tiedot helposti ja nopeasti. Teemme kovasti töitä verkkosivujen käytettävyyden ja saavutettavuuden parantamiseksi. Kevään aikana otamme esimerkiksi käyttöön selkokielisiä palvelukuvauksia, jotka parantavat verkkosivujen saavutettavuutta entisestään.

Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa – ja video vielä enemmän

Vuonna 2024 panostimme visuaaliseen viestintään. Mediapankkiin lisäsimme 1300 uutta kuvaa, jotka tukevat monikanavaista viestintäämme. Lisäksi tuotimme 60 videota – tarinoita ihmisistä ja palveluista, jotka elävöittävät viestintäämme ja tekevät sen kohderyhmillemme helpommin lähestyttäväksi.

Henkilöstöviestintä uudella tasolla – tietoa ja yhteisöllisyyttä

Sisäinen viestintämme vahvistui viime vuonna merkittävästi. Pulssi-intrassa julkaistiin lähes 2000 uutista, joista viestintätiimi työsti 709 – yli kaksinkertainen määrä vuoteen 2023 verrattuna. Tämä kasvu osoittaa, että tiedon tarve ja sen merkitys organisaatiossamme ovat lisääntyneet.

Henkilöstön uutiskirjeet tavoittivat vuoden aikana yhä laajemman lukijakunnan, ja niiden keskimääräinen lukuprosentti nousi 56 %:iin. Uutiskirjeet ja intran julkaisut eivät ainoastaan välittäneet tietoa, vaan vahvistivat myös yhteisöllisyyttä ja toivat esiin henkilöstömme arkea ja osaamista.

Katse eteenpäin – viestintä kehittyy edelleen

Vuosi 2024 osoitti, että viestintä on keskeinen voima hyvinvointialueen tavoitteiden saavuttamisessa. Kasvatimme näkyvyyttä, vahvistimme yhteisöllisyyttä ja rakensimme yhteyksiä asukkaisiin ja sidosryhmiin.

Vuonna 2025 jatkamme eteenpäin entistä vaikuttavamman ja saavutettavamman viestinnän parissa. Kiitos kaikille, jotka teette tämän mahdolliseksi – yhdessä jatkamme tärkeää työtämme Pohjois-Savon hyväksi!

Suvi Huttunen
viestintäpäällikkö