UKK – Usein kysyttyjä kysymyksiä opetusvastaanotto Osmon toiminnasta
Maaliskuisen Opetusvastaanotto 2.0 Kick Off -tilaisuuden osallistujilla oli mahdollisuus kysellä kysymyksiä projektiin sekä opetusvastaanotto Osmoon liittyen. Kokosimme ne ja muut usein kysytyt kysymykset alle.
Mikä on opetusvastaanotto Osmo? Entä opetusvastaanotto 2.0?
Opetusvastaanotto Osmo on tulevaisuuden monialainen oppimisyksikkö, joka kouluttaa tulevia sosiaali- ja terveysalan ammattilaisia ja tarjoaa kokonaisvaltaisia palveluita pohjoissavolaisille. Lue lisää täältä.
Opetusvastaanotto 2.0 -projektin tarkoitus on käynnistää opetusvastaanotto Osmon toiminta. Projekti on osa OmaTiimi Pohjois-Savossa (OTSO) -hanketta.
Minkä alojen opiskelijoita opetusvastaanotolla on?
Pilotissa opetusvastaanotolla toimii opiskelijoita yhdeksältä eri alalta, jotka ovat yleislääketiede, hoitotyö, ihotaudit, psykiatria, suu- ja leukasairaudet, sosiaalialat, fysioterapeutit ja ravitsemusterapeutit.
Kuinka pitkä pilotti on?
Opetusvastaanotto Osmon toimintaa pilotoidaan 11.8.-19.10.2025.
Mitä ammattiryhmiä opetustastaanotolla työskentelee työntekijäroolissa? Mistä opetusvastaanoton ohjaajat ovat? Etenkin hoitotyön puolelta, ovatko he opetushoitajia, työpaikkaohjaajia vai opettajia?
Pilotointivaiheessa työntekijöinä opetusvastaanotolla työskentelee mm. lääkäreitä ja sairaanhoitajia.
Hoitotyön ohjaajat ovat Pohjois-Savon hyvinvointialueen työntekijöitä. Lisäksi osittain ohjausta tulee myös Savonia-ammattikorkeakoulun opettajilta. Lääkärit ovat kliinisiä opettajia.
Onko Opetusvastaanotto Osmon asiakaskunta vain Kuopiosta vai koko hyvinvointialueen alueelta?
Pilottiin asiakaskunta on rajattu kuopiolaisiin, mutta tavoitteenamme on tulevaisuudessa palvella koko hyvinvointialueen asukkaita.
Kuuluvatko nk. liikkuvat palvelut Opetusvastaanotto 2.0 hankekokonaisuuteen?
Liikkuvat palvelut eivät ole osa hanketta. Tutustu OTSO-hankkeen hankesuunnitelmaan.
Toteuttaako Opetusvastaanotto 2.0:n rooli perusterveydenhuollon mahdollistamaa varhaisen puuttumisen mallia? Eli aktiivisesti estetään/myöhästytetään vakavampien sairauksien syntymistä, kun hyödynnetään tutkittua tietoa sairauksien ennaltaehkäisystä.
Opetusvastaanotto Osmolla ja yhteistyökumppaneilla on käynnissä useampi hankevalmistelu käynnissä, joissa fokuksessa terveyden edistämisen näkökulma.
Millaisia asiakasmaksuja potilas maksaa opetusvastaanotolla käydessä?
Asiakkaat maksavat normaalin perusterveydenhuollon käyntimaksun. Asiakkaalle kyseessä on normaalia vastaava vastaanottokäynti, jossa häntä hoitaa opiskelija ja opiskelijoista koostuva tiimi tukenaan ammattitaitoiset eri alojen ohjaajat. Vastaanottoajat on suunniteltu tavanomaista pidemmiksi parhaan mahdollisen oppimisen ja hoidon varmistamiseksi.
Opetusvastaanoton käyttö innovaatioihin ja pilotteihin on varmasti hyvä kenttä, mutta miten varmistetaan, että opiskelijat saavat vankan tietotaitopohjan työskentelyyn eikä hajanaisten kokeilujen muovaamaa mielikuvaa oikeasta työstä?
Pilottia ja toimintaa suunnitellaan asiakas- ja opiskelijalähtöisesti ja päätavoitteenamme on varmistaa laadukas oppiminen ja potilaiden hoito. Hankkeet, pilotit ja kokeilut kulkevat mukana ja niihin osallistetaan opiskelijoita mahdollisuuksien ja tilanteen mukaan.
Voiko Opetusvastaanotto Osmo palvella täydennyskoulutuspaikkana jo ammatissa toimiville monialaisille ammattilaisille? Voisivatko opetusvastaanoton toimintaraamit soveltua myös jatkuvaan oppimiseen ja ammattilaisen osaamisen syventämiseen ja/tai erikoistumiseen?
Aloitusvaiheessa keskitymme tutkinto-opiskelijoiden opetukseen. Tarkastelemme, voisiko opetusvastaanotto joskus myöhemmin olla esimerkiksi YEK- vaiheen tai yleislääketieteeseen erikoistuvan lääkärin työpaikka.
Varmistetaanko kandien kädentaitojen (esim. nivelpistojen) harjoittelu tasapuolisesti kaikkien kohdalla?
Kädentaitojen harjoittelussa pyritään tasapuolisuuteen ajanvarauslistojen suunnittelun keinoin. Joskus toimenpide tulee tehtäväksi yllättäen ja tällaisessa tilanteessa opiskelijoille saattaa tulla yksittäisiä toimenpiteitä enemmän kuin jollekin toiselle.
Eri aloja ohjaa eri lainsäädäntö, mikä pitää muistaa monialaista koulutusta suunniteltaessa. Miten otatte tämän haasteen huomioon? Jo pelan ja soten välillä tässä haasteita, samoin so ja te välille, jne.
Kyllä, olemme tästä tietoisia ja mietitään, mitkä ovat tällaisia skenaarioita ja toiminnan riskikohtia. Lakeja noudatetaan. Tietosuojaan liittyen tehdään riskinarviointia.
Onko tarkoitus, että jollain aikataululla 5. vuosikurssin opiskelijoiden toukokuinen terveyskeskusopetusjakso (TKOP III) toteutetaan opetusvastaanotto Osmossa eikä enää opetusterveyskeskuksissa? Entä onko tarkoitus rekrytoida "kesäkandeja" myös opetusvastaanotolle ja pitää toimintaa yllä myös kesän aikana?
Terveyskeskusjakso III:ea (TKOP III) ei ole tässä vaiheessa ajateltu toteuttaa opetusvastaanotolla. Mikäli opetusvastaanoton toiminta laajenee odotetusti, on mahdollista, että opetusvastanotto on yhtenä TKOP III- jakson toteutuspaikkana yli 60 muun joukossa. “Kesäkandien” työskentelyä ei ole tässä vaiheessa suunniteltu opetusvastaanotolle.
Onko opetusvastaanotolla järjestettävään tkop II -jakson järjestämisessä huomioitu kasvavat opiskelijamäärät? Onko opetus siis mahdollista jatkossa järjestää yhtäläisenä kaikille (4 vk, aamupäivät)? Riittävätkö viikot lukuvuodessa, jos 20 lääketieteen opiskelijaa suorittaa opetusjaksoa aina kerrallaan?
Opiskelijamäärien kasvuun on varauduttu, tilojen ja ohjaajien tarpeet on laskettu tämän mukaan.
Onko projektissa kartoitettu kuopiolaisen potilaan näkemystä ja sitä, onko opiskelijalle altistuminen kasvavissa määrin toivottu muutos?
Osana OTSO-hanketta on perustettu asiakasraati, jossa 10 asiakkaan näkemystä on kartoitettu aiheesta. Asiakasraatilaiset olivat yksimielisiä siitä, että he tulisivat mielellään opetusvastaanotolle. Aikaisemmista toteutuksista ja malleista tiedetään, että asiakkaat ovat pääsääntöisesti erittäin tyytyväisiä opiskelijoiden antamaan hoitoon.
Tällä hetkellä kandien tai juuri valmistuneiden työnhaku realisoituu suurelta osin terveyskeskusopetusjakson tapahtuessa hajautetusti ERVA-alueella. Keskittämisen myötä tämä väylä löytää työpaikka mm. periferiassa hankaloituu. Miten tähän pyritään vastaamaan uudistuksen astuttua voimaan?
Työnhaun kannalta oleellisempi jakso on ollut Terveyskeskusopetusjakso III toukokuussa, ja tämän jakson toteuttamispaikkoihin ei ole tulossa muutoksia, joten ei ole oletettavia muutoksia työhön hakeutumiseen ERVA-alueelle.
OmaTiimi-mallissa on määritelty paljon palvelua tarvitseva potilas. Onko kriteerillä ”2 tai useampi sairaus, joka vaatii seurantaa” tarkoitettu fyysisiä sairauksia? Miten psyykkiset sairaudet on huomioitu tässä?
Kriteereissä ei ole eroteltu fyysisiä tai psyykkisiä sairauksia eli tarkoittaa kumpaakin.
Opetusvastaanotto 2.0 -projekti on osa OmaTiimi Pohjois-Savossa (OTSO) -hanketta, johon Sosiaali- ja terveysministeriö on myöntänyt 2,5 milj. euroa valtionavustusta vuosille 2024–2025 Suomen kestävän kasvun ohjelmasta. Ohjelman rahoitus tulee täysin EU:n kertaluontoisesta elpymisvälineestä (Next Generation EU). Hankkeen aikana on tarkoitus pilotoida ja käynnistää opetusvastaanotto Osmon toiminta.