Pohjois-Savon hyvinvointialue valitsi Mehiläinen Oy:n digitaalisen asiointialustan toimittajaksi
Pohjois-Savon ja Keski-Suomen hyvinvointialueiden uuden digitaalisen alustan toimittaa Mehiläinen Oy. Pohjois-Savon hankinnasta päätti aluehallitus kokouksessaan keskiviikkona 4. syyskuuta.
Kilpailutukseen osallistui neljä ehdokasta, joista kaksi jätti lopullisen tarjouksen. Mehiläinen pärjäsi parhaiten hinta-laatuarvioinnissa. Vertailussa painotettiin erityisesti digitaalisen asiointialustan käyttöönoton sujuvuutta ja käytettävyyttä.
- Tavoitteena on ottaa Pohjois-Savossa ensimmäiset digipalvelut käyttöön uudella alustalla jo vuoden 2024 loppupuolella ja loput vaiheittain vuoden 2025 loppuun mennessä, Pohjois-Savon hyvinvointialueen palveluyksikköjohtaja Ritva Vitri sanoo.
- Uudistuksella pyrimme parantamaan asiakkaiden palveluun pääsyä ja digitaalisten palveluiden käyttökokemusta sekä tehostamaan sote-ammattilaisten työtä.
Digitaaliset palvelut yhdeltä luukulta
Pohjois-Savon hyvinvointialueen digitaalisten palvelujen kokonaisuus on nimeltään OmaSavo. OmaSavoon kootaan vaiheittain kaikki ammattilaisen ja asiakkaan digipalvelut.
Molemmilla hyvinvointialueilla on jo käytössä erilaisia digipalveluja, mutta ne koostuvat useista erillisistä ja sirpaleisista ratkaisuista. Palvelut vaihtelevat myös kunnittain. Toive nykyaikaisesta ja helppokäyttöisestä digitaalisesta palvelualustasta on noussut niin asiakkailta kuin ammattilaisilta.
Kun OmaSavo on Pohjois-Savon hyvinvointialueella käytössä, asiakas löytää yhdestä paikasta, hyvinvointialueen verkkosivuilta, kaikki digitaaliset palvelut. Osa palveluista edellyttää vahvaa tunnistautumista.
- Tuleva digialusta kokoaa yhteen asukkaiden ja ammattilaisten digitaalista asiointia tukevat ratkaisut yhdelle helppokäyttöiselle alustalle ja samalla erillisiä, kustannuksia tuottavia päällekkäisiä ratkaisuja karsitaan. Tavoitteena on, että yhteen käyttötarkoitukseen on vain yksi digitaalinen asiointiratkaisu, Pohjois-Savon hyvinvointialueen tietohallintojohtaja Tuomo Pekkarinen kuvaa.
Nykyistä sujuvammat työkalut
Digipalvelujen kehittäminen pohjautuu hyvinvointialueen strategiaan. Pohjois-Savossa siihen liittyy hyvinvointialueen palvelujärjestelmän uudistaminen, joka tapahtuu vaiheittain vuosina 2024–2028. Osana palveluverkoston uudistamista on tarkoitus siirtää 25–40 prosenttia asiakaskontakteista etä- ja digipalveluihin sekä kotiin vietäviin ja liikkuviin palveluihin.
Samalla kun digitaaliset palvelut kehittyvät, hyvinvointialue yhtenäistää myös ammattilaisten työn tekemisen tapoja ja asiakkaiden palvelupolkuja, mikä sujuvoittaa työn tekemistä.
Keski-Suomen ja Pohjois-Savon hyvinvointialueille tuleva uusi digitaalinen asiointialusta on jo käytössä useilla hyvinvointialueilla ja koko itäisellä yhteistoiminta-alueella on jatkossa yhtenäinen alustaratkaisu.
Pohjois-Savo valmisteli ja toteutti kilpailutuksen. Kumpikin hyvinvointialue vastaa hankinnasta ja hankintasopimuksesta omalta osaltaan.
Aluehallituksen kokousaineisto on kokonaisuudessaan luettavissa verkkosivuillamme, jossa myös kokouksen pöytäkirja julkaistaan tarkastuksen jälkeen.