Pohjois-Savon hyvinvointialue laajentaa digitaalisia palvelujaan – ensimmäiset palvelut aukeavat OmaSavoon joulukuussa
Pohjois-Savon hyvinvointialue kokoaa kaikki digitaaliset sosiaali- ja terveyspalvelut helposti asiakkaiden ulottuville yhteen osoitteeseen eli OmaSavoon. Ensimmäiset palvelut avautuvat OmaSavoon 12. joulukuuta. OmaSavon kokonaisuus muodostuu asiakkaan omatoimisesti käyttämistä palveluista sekä vuorovaikutuksessa sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisen kanssa käyttämistä palveluista.
Asiakkaat voivat käyttää digipalveluita helposti hyvinvointialueen verkkosivujen kautta tietokoneella tai älypuhelimella. OmaSavo löytyy pshyvinvointialue.fi-verkkosivujen etusivulta ja osoitteesta omasavo.fi. Oma OmaSavo-mobiilisovellus tulee käyttöön alkukevään 2025 aikana.
OmaSavo-sivuilta löytyvät aluksi tutut digipalvelut, kuten ikäkeskuksen neuvonnan chat, videovastaanotot ja linkit nykyisiin sähköisiin ajanvarauksiin.
Uutena palveluna avautuu asiakkaille hoitotarvikkeiden sähköinen tilauspalvelu, joka mahdollistaa asiakkaalle määriteltyjen hoitotarvikkeiden tilaamisen mihin vuorokauden aikaan tahansa.
Sairaanhoitajan chat avautuu tammikuussa
Maanantaina 13. tammikuuta avautuu koko hyvinvointialuetta palveleva sairaanhoitajan chat.
Sairaanhoitajan chat luo uuden asiointikanavan terveyskeskuspalveluihin.
- Chatissa asiakas voi keskustella sairaanhoitajan kanssa ilman ajanvarausta. Asiakas saa terveyteen, hyvinvointiin ja arjen huoliin liittyvää arviointia, hoitoa ja ohjausta, toimilinjajohtaja Eija Jestola kuvaa.
- Sairaanhoitajan chatissa on mahdollista myös oireiden tarkempi selvittely jakamalla valokuvia, esimerkiksi akuuteissa iho-ongelmissa. Jos on tarpeen, asiakas saa ajan hoitajan tai lääkärin videovastaanotolle.
Hyvinvointialueella on ollut chat-palvelu käytössä Iisalmen, Kiuruveden, Sonkajärven ja Vieremän terveyspalveluissa. Ylä-Savon chat on auki vuoden loppuun, jonka jälkeen palveluun tulee lyhyt katko, ennen kuin laajempi chat-palvelu avataan.
Asiakas saa tukea ja opastusta digiasiointiin
Hyvinvointialueen verkkosivuille kootaan ohjeet digitaalisten palveluiden käyttämiseen. Asiakas saa tukea digiasiointiin myös ammattilaisilta hyvinvointialueen eri toimipaikoissa.
Savonetti ry:n vertaisohjaajat tarjoavat lisäksi ikääntyneille maksutonta digitukea OmaSavon digitaalisten palveluiden käyttöön. Savonetti toimii lähes koko Pohjois-Savon alueella.
Digipalvelujen käyttäminen on turvallista ja helppoa. Tietosuoja ja tietoturva noudattavat alan yleisiä, erittäin tiukkoja standardeja.
- OmaSavo helpottaa asiakkaiden arkea tarjoamalla uusia tapoja asioida kätevästi verkossa, tietohallintojohtaja Tuomo Pekkarinen sanoo.
- Osa OmaSavon palveluista edellyttää vahvaa tunnistautumista, mutta suurta osaa palveluista voi käyttää myös tunnistautumatta ja löytää itselleen tärkeää tietoa terveydestä ja hyvinvoinnista.
Digipalveluihin vähintään neljännes asioinnista
OmaSavon digipalvelut parantavat sosiaali- ja terveyspalvelujen saatavuutta Pohjois-Savossa. Digipalvelut ovat tasapuolisesti ja joustavasti kaikkien saatavilla asuinpaikasta riippumatta.
- Tavoitteena on, että asiakkaat, joille digitaaliset palvelut sopivat, käyttävät niitä mahdollisimman paljon ja digitaaliset palvelut kattavat vähintään 25 prosenttia asiakaskontakteista, tietohallintojohtaja Pekkarinen sanoo.
Pekkarinen korostaa, että OmaSavon digitaaliset palvelut täydentävät hyvinvointialueen olemassa olevia palveluja.
- Asiakas voi edelleen esimerkiksi soittaa meille tai asioida paikan päällä.
Tietolaatikko: OmaSavo
- OmaSavo on Pohjois-Savon hyvinvointialueen digitaalisen asioinnin kokonaisuus, joka muodostuu asiakkaan omatoimisesti käyttämistä palveluista sekä vuorovaikutuksessa sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisen kanssa käyttämistä palveluista. Hyvinvointialue kokoaa OmaSavoon vaiheittain kaikki asiakkaan digipalvelut
- Asiakas voi käyttää digipalveluja hyvinvointialueen verkkosivujen kautta tietokoneella tai älypuhelimella. Osa palveluista edellyttää vahvaa tunnistautumista.
- Vahva tunnistautuminen tarkoittaa, että asiakas käyttää pankkitunnuksia tai mobiilivarmennetta henkilöllisyytensä vahvistamiseen.
- Asiakas voi asioida lapsen, nuoren tai täysi-ikäisen henkilön puolesta hyvinvointialueen digipalveluissa. Henkilö voi olla esimerkiksi alaikäisen lapsen huoltaja. Asiakas voi asioida toisen aikuisen puolesta, jos hän on itse täysi-ikäinen. Täysi-ikäisen puolesta asiointiin tarvitaan aina lupa eli valtuutus.
- Asiakas löytää OmaSavosta vaiheittain mm. seuraavat digipalvelut: omatoimiset digipalvelut kuten Omaperhe, Terveyskylä ja Tarmoa. Niiden lisäksi avautuu digitaalisen asioinnin palveluja kuten: chat-palvelut, videovälitteinen etävastaanotto, erikoissairaanhoidon digitaaliset palvelut (OmaKYSin sisällöt), hoitotarvikkeiden sähköinen tilauspalvelu, kiireetön viestintä asiakkaan ja ammattilaisen välillä, sähköiset lomakkeet ja sähköinen ajanvaraus.
- Hyvinvointialue kehittää OmaSavoa aktiivisesti tulevina vuosina. Digipalvelujen kehittäminen pohjautuu hyvinvointialueen strategiaan. Siihen liittyy hyvinvointialueen palvelujärjestelmän uudistaminen, joka tapahtuu vaiheittain vuosina 2024–2028.
- Samalla kun digitaaliset palvelut kehittyvät, hyvinvointialue yhtenäistää myös ammattilaisten työn tekemisen tapoja ja asiakkaiden palvelupolkuja.