Navigointivalikko

Navigointivalikko

Navigointivalikko

14.5.2025 Uutinen

Opetusvastaanotto Osmo tuo eri alojen toimijat yhteen

Monialaisen opetusvastaanotto Osmon kymmenen viikkoa kestävä pilotti starttaa 11.8. tarkoituksenaan testata ja kehittää uuden opetusvastaanoton toimintaa. Pilottiin osallistuu seitsemän eri koulutusalan opiskelijoita seuraavilta aloilta: lääketiede, hoitotyö, farmasia, fysioterapia, ravitsemustiede, sosiaalialat sekä suu- ja leukasairaudet. Lääketieteen opinnot jakautuvat pilotissa yleislääketieteen, ihotautien ja psykiatrian opintoihin. 

Kaikki pilottiin osallistuvat opiskelijaryhmät osallistuvat kahdesti viikossa monialaiseen opetukseen, jossa opiskelijat pääsevät ratkomaan potilastapauksia yhdessä eri ammattiryhmien välistä yhteistyötä harjoitellen. Lisäksi osa opiskelijaryhmistä toimii pilotissa oman opetussuunnitelman mukaista osaamista kehittäen ja vastaanottotoimintaa opetellen. 

Opetusvastaanottotoiminnan mahdollistamiseksi on tehty muun muassa tilasuunnittelua, työväline- ja laitetilauksia sekä viikko-ohjelmien rakentamista. Lisäksi kunkin koulutusalan harjoittelun tai perusopetuksen opetusvastaanotolle sovittaminen on vaatinut alakohtaista työstöä liittyen esimerkiksi opetusjaksojen aikatauluihin ja siihen, mistä ohjaajaresurssit tulevat ja montako opiskelijaa yksi ohjaaja voi ohjata. 

— Olemme tehneet paljon töitä sekä organisaation sisällä eri aloja edustavien tahojen kanssa että Savonia-ammattikorkeakoulun ja Itä-Suomen yliopiston asiantuntijoiden kanssa. Pienissä määrin osallistamme myös opiskelijoita, kertoo OmaTiimi Pohjois-Savossa (OTSO) -hankkeen projektiasiantuntija Jutta Kakkinen

Mitä koulutusalojen kanssa on tähän mennessä työstetty ja millaiseksi kunkin opiskelijaryhmän pilotoinnin aikainen opetusvastaanottotoiminta on muodostumassa?  

Yleislääketiede

Lääketieteen viidennen vuoden opiskelijat suorittavat opetusvastaanotolla perustutkintoon kuuluvaa terveyskeskusopetusta ja pitävät opetusvastaanottoja viitenä päivänä viikossa. Opiskelijat osallistuvat myös monialaiseen opetukseen. Opetusvastaanotto Osmossa heitä ohjaavat sekä Kuopion yliopistollisen sairaalan kouluttajalääkäri että kolme Itä-Suomen yliopiston (UEF) kliinistä opettajaa. 

Sujuvan opiskelun mahdollistamiseksi kulisseissa on työstetty muiden pilotin toimijoiden kanssa yhteen sopivia ja monialaisen oppimisen mahdollistavia viikko-ohjelmia. Lisäksi potilasvalinnan kriteerejä on mietitty tiiviissä yhteistyössä sotekeskuksen ammattilaisten kanssa, jotta keskitetyn puhelinpalvelun hoitajat osaisivat varata opiskelijoille oppimisen kannalta oikeat potilaat oikeille ajoille. 

Hoitotyö

Sairaanhoitajaopiskelijat ja terveydenhoitajaopiskelijat harjoittelevat opetusvastaanotolla työpareina joka arkipäivä hoitotyön ammattilaisten ohjauksessa. Opiskelijat suorittavat opetusvastaanotolla erimittaisia harjoittelujaksoja yhden sairaanhoitajaopiskelijan harjoitellessa opetusvastaanotolla jopa koko kymmenviikkoisen pilotin ajan. 

Hoitotyön harjoittelun mahdollistaminen on vaatinut monia samoja toimenpiteitä kuin yleislääketieteenkin. Lisäksi Opetusvastaanotto 2.0 -projektitiimi ja Savonia ovat tehneet töitä varsinkin aikataulujen sovittamisen ja opiskelijoiden rekrytointiprosessin kanssa, sillä pilotin aikataulu ei ole optimaalisin hoitotyön opetussuunnitelmien kannalta.  

— Kaikilla aloilla on omat opetussuunnitelmansa, joten näiden yhteensovitus tulee olemaan iso palikka myös tulevaisuudessa, summaa projektiasiantuntija Jutta Kakkinen.  

Farmasia

Farmasian opiskelijat toimivat opetusvastaanotolla kerran viikossa noin kuuden viikon ajan. Heidän opetuksensa yksityiskohtaisia suunnitelmia hiotaan vielä, mutta opiskelijat tulevat tekemään opetusvastaanotolla lääkityksen tarkastusta ja arviointia itsenäisesti sekä yhteistyössä monialaisen tiimin kanssa. Opiskelijoiden ohjausresurssina tulee toimimaan proviisori, mahdollisesti yhteistyössä farmasian konsultointipalvelun kanssa. 

Fysioterapia

Fysioterapian opiskelijoita pilotissa on mukana kaksi ja he toimivat opetusvastaanotolla työparina. Opiskelijat harjoittelevat opetusvastaanotolla tarkasti opiskelijoiden tarpeisiin räätälöidyn aikataulun mukaan: ensin yhden kokonaisen viikon, sitten kolmesti viikossa yhteensä kuuden viikon ajan. Fysioterapian opiskelijoiden ohjaaja pilottiin saadaan keskisen alueen sotekeskuksesta. 

Parhaan mahdollisen opetusvastaanottotoiminnan toteuttamiseksi alan asiantuntijoille on järjestetty erilaisia työpajoja. Työpajoissa ammattilaiset ja opettajat pääsivät pohtimaan muun muassa opiskelijoiden harjoittelujakson minimivaatimuksia ja resurssirikkaan unelmatilanteen toteutusta. 

Ihotaudit 

Lääketieteen kuudennen vuoden opiskelijat käyvät opetusvastaanotolla ihotautien erikoislääkärien vetämässä ryhmäopetuksessa kerran viikossa. Ihotautien opetukseen saadaan uusi potilasryhmä, kun ihotauteihin liittyviä haasteita omaavat perusterveydenhuollon asiakkaat voivat ohjautua opetusvastaanotolle. Aiemmin ihotautien opetus on toteutettu erikoissairaanhoidon potilailla ja nyt opetuksessa päästään myös diagnosoimattomien yleisten ihosairauksien ja -muutosten äärelle. Toisin kuin ihotautien poliklinikalla, opetusvastaanotolla opiskelijat voivat kohdata myös vähemmän vakavia oireita omaavia potilaita. 

Psykiatria

Kolmannen vuoden lääketieteen opiskelijat voivat suorittaa opetusvastaanotto Osmolla lääketieteen pakollisiin opintoihin kuuluvan potilas-lääkärisuhdekurssin yksilöhaastattelun. Pilotin aikana kaikki kurssin opiskelijat pitävät yhden yksilöhaastattelun, joita on tarkoitus toteuttaa opetusvastaanotolla päivittäin. 

Kurssin opetusasiakkaiden hankintaprosessia on kehitetty yhteistyössä kliinisten opettajien ja hanketyöntekijöiden kanssa. Opiskelijoiden asiakkaaksi voi tulla kuka tahansa, vastaanotolla ei tulla tekemään diagnooseja, hoitotoimenpiteitä tai kirjauksia, eikä käynnistä veloiteta käyntimaksuja. 

Ravitsemustiede

Ravitsemustieteen opiskelijat pitävät pilotin aikana opintojaksoonsa kuuluvia opetusvastaanottoja kerran viikossa. Lisäksi yksi ravitsemustieteen opiskelija tulee osallistumaan monialaiseen opetukseen. Opetusvastaanotolla heitä ohjaa UEF:n kliininen opettaja.  

Sosiaalialat 

Savonian sosionomiopiskelijat voivat suorittaa osan Rakenteellinen yhteisöllisyyteen ja viestintään vaikuttava työ -opintojaksostaan opetusvastaanotto Osmon monialaisessa opetuksessa. UEF:n sosiaalityön opiskelijat käyvät opetusvastaanoton monialaisessa opetuksessa kerran viikossa osana yliopiston terveyssosiaalityön opintoihin kuuluvaa käytännön jaksoa. Opiskelijoiden ohjaajina toimivat koulutusorganisaatioiden omat ohjaajat ja opettajat. 

Myös sosiaalialojen asiantuntijoille on järjestetty työpajoja, joissa ammattilaiset ja opettajat pääsivät pohtimaan muun muassa opiskelijoiden harjoittelujakson minimivaatimuksia ja resurssirikkaan unelmatilanteen toteutusta. Työpajojen kautta on pyritty rakentamaan parasta mahdollista opetusvastaanottotoimintaa kunkin alan ominaispiirteet huomioiden. 

Suu- ja leukasairaudet 

Hammaslääketieteen opiskelijat ja suuhygienistiopiskelijat käyvät opetusvastaanotolla monialaisessa opetuksessa kahdesti viikossa osana perusopetusta. Alan opetuksen suunnittelussa on tehty paljon töitä muun muassa ohjausresurssien hankintaan. Opiskelijoita ohjaa Opetusvastaanotto 2.0 -projektitiimin oma asiantuntijahammaslääkäri. 

 

 


 

Opetusvastaanotto 2.0 -projekti on osa OmaTiimi Pohjois-Savossa (OTSO) -hanketta, johon Sosiaali- ja terveysministeriö on myöntänyt 2,5 milj. euroa valtionavustusta vuosille 2024–2025 Suomen kestävän kasvun ohjelmasta. Ohjelman rahoitus tulee täysin EU:n kertaluontoisesta elpymisvälineestä (Next Generation EU). Hankkeen aikana on tarkoitus pilotoida ja käynnistää opetusvastaanotto Osmon toiminta.