Navigointivalikko

Navigointivalikko

Navigointivalikko

6.3.2025 Uutinen

OmaTiimi-mallin ja opetusvastaanotto Osmon asiakasraati starttasi

OmaTiimi-mallin ja opetusvastaanotto Osmon asiakasraadin ensimmäinen tapaaminen järjestettiin torstaina 27.2.2025 Kuopiossa. Asiakasraadin tavoitteena on arvioida, suunnitella ja kehittää pohjoissavolaisten asukkaiden hoidon jatkuvuutta sekä perustason palveluita hoitopolun eri vaiheissa asiakasnäkökulmasta.

Asiakasraati OmaTiimi-mallia pohtimassa

Hoidon jatkuvuutta edistävä OmaTiimi-malli mahdollistaa asiakkaalle tai potilaalle entistä paremmat sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut, jossa hänen hoidostaan vastaavat samat tutut lääkärit, hoitajat ja muut tarvittavat sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset.

- Asiakasraatilaisille esiteltiin OmaTiimi-mallin tavoitteita ja etenemistä, ja keskustelimme hoidon jatkuvuuden sekä nopean hoitoon pääsyn tärkeydestä eri terveysongelmien yhteydessä, summaa projektiasiantuntija Katja Soininen asiakasraadin työskentelyä.

Keskustelussa korostui, että hoidon jatkuvuus on erityisen tärkeää pitkäaikaissairauksien, mielenterveysasioiden ja monimutkaisten terveysongelmien hoidossa, kun taas akuuteissa vaivoissa, kuten infektioissa, nopea hoitoon pääsy nähtiin tutun ammattilaisen vastaanotolle pääsyä tärkeämpänä.

Osallistujat nostivat esiin hoidon jatkuvuuden merkityksen erityisesti silloin, kun diagnoosi ei ole vielä selvillä, sillä ammattilaisen vaihtuminen voi vaikeuttaa asian selvittämistä. Toisaalta pitkäaikaissairauden seurantakäynneillä tutun ammattilaisen merkitys koettiin tärkeäksi luottamuksen ja hoidon jatkuvuuden kannalta.  Myös erityisryhmien, kuten vammaisten, kohdalla tutun ammattilaisen merkitys korostui. Lisäksi monialaiselle vastaanotolle nähtiin tarvetta, jotta potilaat eivät joutuisi itse huolehtimaan hoitokokonaisuuden koordinoinnista.

Keskustelussa nousi esiin myös haasteita, kuten eri lääkäreiltä saadut ristiriitaiset ohjeet sekä tiedonkulun vaikeudet perusterveydenhuollon, erikoissairaanhoidon ja työterveyshuollon välillä.

Opetusvastaanotto herätti positiivisia ajatuksia raadissa

OmaTiimi-mallin lisäksi asiakasraadissa esiteltiin opetusvastaanotto Osmon suunnitelmia. Opetusvastaanotto Osmo on tulevaisuuden perusterveydenhuollon oppimisyksikkö, joka kouluttaa tulevia sosiaali- ja terveysalan ammattilaisia monialaisesti ja tarjoaa kokonaisvaltaisia palveluita pohjoissavolaisille.  Vastaanottokäynneillä potilaat ja asiakkaat saavat laadukasta hoitoa lääkärin tai muun terveydenhoidon ammattilaisen ohjauksessa toimivilta sosiaali- ja terveysalan opiskelijoilta.

- Opetusvastaanoton monialainen käytännön opetus herätti runsaasti keskustelua, jonka sävy oli positiivinen, kertoo projektisuunnittelija Henna Oikarinen.

Asiakasraadilta kysyttiin muun muassa, mitä ajatuksia opetusvastaanotolle asiakkaaksi kutsuminen heissä herättäisi. Moni koki, että olisi hienoa päästä osallistumaan opiskelijoiden ammattilaisiksi kasvamiseen ja jokainen raatilainen pohti tulevansa mielellään asiakkaaksi. Opiskelijan tutkittavana ja hoidettavana olo ei herättänyt epäilyksiä, kunhan kutsumisen yhteydessä asiakas saisi tiedon siitä, että ammattilainen on aina opiskelijan tukena ja vahvistamassa hoitopäätökset.

Eri alojen opiskelijoiden yhteinen työskentely nähtiin hyvänä ratkaisuna varsinkin tilanteeseen, jossa asiakkaalle on kertynyt paljon terveyshuolia, näin asiakkaan vähiä voimavaroja ei tarvitse käyttää siihen, että hän tapaa useita eri ammattilaisia erikseen. Kuitenkin esimerkiksi mielenterveyteen tai seksuaaliterveyteen liittyvät asian nähtiin sellaisina, jotka mieluiten käsiteltäisiin tutussa hoitosuhteessa kahden kesken.

 

 

OmaTiimi-malli ja Opetusvastaanotto Osmo ovat osa OmaTiimi Pohjois-Savossa -hanketta. Kaksivuotisen hankkeen aikana on tarkoitus ottaa käyttöön hoidon jatkuvuuden turvaava OmaTiimi-malli sekä  pilotoida ja käynnistää opetusvastaanotto Osmon toiminta. Opetusvastaanotto Osmon toiminnan suunnitellaan jatkuvan myös vuoden 2025 jälkeen. Lue lisää hankkeesta ja tule mukaan opetusvastaanoton Kick Off -tilaisuuteen!