Lääkeautomaattien käyttöönotto on keventänyt hoitajien työtä Rautalammin kotihoidossa
Rautalammin kotihoidossa on ollut kuhinaa alkusyksystä. Tiimi on opetellut lääkeautomaattien käyttöä ja selvittänyt, ketkä heidän asiakkaansa hyötyisivät uudesta palvelusta. Parissa kuukaudessa noin 20 asiakasta on saanut lääkeautomaatin kotiinsa – se vastaa noin neljäsosaa koko tiimin asiakkaista.
– Homma lähti niin sanotusti lentoon, nauravat Rautalammin kotihoidon sairaanhoitajat Anne Hänninen ja Virpi Korhonen.
Lääkeautomaattien käyttöönotto alkoi kesällä. Projektityöntekijät Tanja Laukkanen ja Teemu Turunen kävivät kouluttamassa Rautalammin kotihoidon tiimiä lääkeautomaateista ja auttoivat tunnistamaan sopivia asiakkaita mukaan kokeiluun. Tavoitteena on, että jokainen tiimin hoitaja osaa asentaa automaatin valmiiksi ja käyttää sitä. Näin homma ei lepää pelkästään sairaanhoitajien harteilla.
Lääkeautomaateista on monenlaista apua
Kun lääkeautomaatti saapuu tiimiin, se ohjelmoidaan asiakkaan henkilökohtaisten tarpeiden mukaan ja toimitetaan sen jälkeen suoraan asiakkaalle. Asiakkaan luona lääkeautomaatti hoitaa loput. Kun on lääkkeenoton aika, se puhuttelee henkilöä hänen omalla nimellään ja kehottaa ottamaan lääkkeen. Laitteesta tulee näkyville lääkekippo, johon lääkkeet on annosteltu valmiiksi. Kippo on helppo nostaa laitteesta, ja lääkkeet ovat valmiita nautittaviksi.
Lääkeautomaatti lisää asiakkaan lääkehoidon turvallisuutta. Asiakas saa kerralla vain ohjeen mukaisen lääkemäärän. Laite myös hälyttää kotihoidon tiimiä, jos asiakas ei ota lääkkeitänsä. Lääkeautomaatin lisäksi Rautalammin kotihoidossa otetaan tänä syksynä käyttöön lääkkeiden automaattinen annosjakelu. Tarkoitus on, että lääkeautomaattia käyttäville asiakkaille tulee myös lääkkeiden automaattinen annosjakelu.
Mitään salaisuutta Rautalammin kotihoidon sairaanhoitajat eivät osaa nimetä sille, että lääkeautomaattien käyttöönotto on sujunut heillä näin hyvin.
– Teemun ja Tanjan käynti kesällä oli meistä innostava. Ja olimme valmiita ottamaan vastaan uutta teknologiaa, joka helpottaisi hoitajiemme kiirettä, kertovat Anne ja Virpi.
Lääkeautomaattien käyttöönotto onkin vähentänyt hoitajien käyntejä tai niihin kuluvaa aikaa asiakkaiden luona. Tiimi on myös pystynyt siirtämään asiakkaiden käyntejä ruuhkaisimmista hetkistä pois, mikä helpottaa hoitajien työpäivän suunnittelua.
– Parhaimmillaan saimme vähennettyä yhden asiakkaan kuukausittaista hoitoaikaa 560 minuuttia lääkeautomaatin avulla. Se vastaa reilua yhdeksää tuntia kuukaudessa, kertovat Anne ja Virpi.
Rautalammilla on todellakin onnistuttu ottamaan lyhyessä ajassa lääkeautomaatit käyttöön ja saamaan niistä merkittävää hyötyä hoitajien työpäiviin. Lääkeautomaattien toimittaja Axitare on tästä hyvästä tulossa tarjoamaan tiimille kakkukahvit lokakuun lopussa.
Hoitajan tieto asiakkaista on ratkaisevassa roolissa
Pohjois-Savon hyvinvointialueella on tavoitteena, että ikääntyneiden palveluiden kotihoidon asiakkaista vähintään 18 % käyttäisi lääkeautomaattia vuoden 2024 loppuun mennessä. Kokonaistavoite on 20 % vuoden 2025 loppuun mennessä. Tällä hetkellä tämän vuoden tavoitteeseen on päästy 11 kunnan alueella Iisalmessa, Kiuruvedellä, Sonkajärvellä, Vieremällä, Juankoskella, Kaavilla, Maaningalla, Siilinjärvellä, Leppävirralla, Pielavedellä ja nyt myös Rautalammilla. Tämä vastaa yhteensä 159 laitetta. Kaiken kaikkiaan lääkeautomaatteja on käytössä ikääntyneiden palveluissa 504 kappaletta.
Tanja Laukkanen ja Teemu Turunen kouluttavat lääkeautomaatin käyttöön kaikki hyvinvointialueen kotihoidon yksiköt tämän vuoden loppuun mennessä. Alkuun vastaanotto tiimeissä voi olla ennakkoluuloinen.
– Uuden palvelun käyttöönotto ja opettelu vie aikaa ja sen ajatellaan tuovan lisätyötä hoitajille. Kuitenkin, kun yhdessä asioita on opeteltu ja käyty läpi, niin lääkeautomaatin helppokäyttöisyys on saanut ajatukset muuttumaan, kertovat Tanja ja Teemu.
Tanja ja Teemu ovat tiimien tukena laitteiden käytössä niin pitkään, kuin tarvetta on. Heihin voi olla yhteydessä matalalla kynnyksellä, jos jokin asia askarruttaa. Tanja ja Teemu ovat tunnistaneet, että tärkein työkalu lääkeautomaattien käyttöönotossa on kuitenkin hoitaja ja hoitajan tuntemus asiakkaista.
– Hoitajilla on äärettömän iso merkitys siinä, että automaatteja saadaan kokeiltua sopiville asiakkaille. Koska he tietävät, mihin asiakas pystyy, pohtii Teemu.
Hoitajien lisäksi myös asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä lääkeautomaatteihin.
– Laitteisiin tykästytään. Kokeilujakson jälkeen asiakas on saattanut sanoa, että jos viette laitteen pois, niin minä lähden mukaan. Asiakkaat ovat myös kokeneet lääkeautomaatin “kaverina”, joka juttelee heille, kertovat Tanja ja Teemu.