Navigointivalikko

Navigointivalikko

Navigointivalikko

13.5.2025 Uutinen

Kotihoidon asiakkaiden ravitsemuksen ja suunterveyden arviointia toteutetaan moniammatillisesti Pohjois-Savon hyvinvointialueella

Pohjois-Savon hyvinvointialueen ikääntyneiden palveluissa on otettu käyttöön vuonna 2024 moniammatillinen toimintamalli, joka tukee kotihoidon asiakkaiden ravitsemusta ja suunterveyttä. Ikääntyneen henkilön ravitsemuksen ja suunterveyden haasteet on tärkeää tunnistaa jo varhaisessa vaiheessa, jotta näihin voidaan reagoida ennaltaehkäisevästi sekä puuttua mahdollisiin ongelmiin hyvissä ajoin.

Toimintamallissa kotihoidon hoitajat arvioivat asiakkaiden ravitsemusta ja suunterveyttä ensimmäisen kerran, kun uusilla asiakkailla alkaa kuntouttava arviointijakso. Kotihoidon säännöllisille asiakkaille arviointi tehdään kuuden kuukauden välein tai jos asiakkaalla ilmenee ongelmia ravitsemuksessa tai suun terveydessä.

Arviointi sisältää ravitsemustilan ja ravinnonsaannin arvioinnin sekä suun vilkaisutarkastuksen ja suunhoidon arvioinnin. Tarvittaessa kotihoidon hoitajat konsultoivat suuhygienistiä ja/tai ravitsemusterapeuttia.

Hoitajien osaaminen on kasvanut ikääntyneiden ravitsemuksen ja suunterveyden hoidossa

Uusi toimintamalli on edelleen osassa kotihoidon yksiköitä käyttöönottovaiheessa. Yksiköt, joissa toimintamallia on toteutettu pidempään, ovat kokeneet, että asiakkaiden suunhoito on tullut osaksi kotihoidon päivittäistä arkea ja asiakkaan hoivaa ja huolenpitoa.

– Toimintamallin käyttöönoton jälkeen hoitajien osaaminen ja rohkeus havainnoida sekä tunnistaa kotihoidon asiakkaiden ravitsemuksen ja suunterveyden ongelmia on parantunut. Myös ongelmiin puuttuminen on lisääntynyt, kertovat toimintamallin kehittämisen parissa työskentelevät Helena Linninen ja Karoliina Holmavuo.

Kotihoidon asiakkaat ovat huomanneet, että ravitsemukseen ja suunhoitoon on kiinnitetty aiempaa selkeämmin huomiota, sen jälkeen, kun toimintamalli on otettu käyttöön. Kotihoidon hoitajat ovat tämän huomanneet, sillä asiakkaat ovat oppineet jo itsekin tuomaan esille suunhoidon tärkeyttä osana päivittäisiä toimia.

– Hyvä kun asioihin puututaan jo varhain ja hyvä, että palvelu tuodaan kotiin, toteaa eräs kotihoidon asiakas.