Ikääntyneiden palveluiden asiakasraati tapasi kolmannen kerran
Ikääntyneiden palveluiden asiakasraati starttasi viime syyskuun lopussa. Kolmas tapaaminen järjestettiin keskiviikkona 12.2.2025 Kuopiossa.
Toisella tapaamiskerralla asiakasraatilaiset pohtivat, että mitä ikääntynyt henkilö toivoo, kun hän on yhteydessä ikääntyneiden palveluihin Ikäkeskuksen neuvonnan kautta. Yhteinen toive oli, että ammattilaiset puhuisivat asiakkaille selkokielellä ja käyttäisivät harkitusti ammattisanastoa. Myös ikääntyneen huoli-ilmoitus eli ilmoitus sosiaalihuollon tarpeesta tuli tutuksi asiakasraatilaisille.
Asiakasraadin puheenjohtaja ja projektipäällikkö Sami Tuominiemi on tyytyväinen aktiiviseen keskusteluun, mitä asiakasraadissa käydään.
– Saamme asiakasraatilaisilta todella arvokkaita huomioita palveluidemme kehittämiseen liittyen. Yhteisten keskustelujen pohjalta teemme muistiinpanoja ja otamme kehittämisideat huomioon, kun suunnittelemme palveluitamme, kertoo Sami Tuominiemi.
Omaishoito on kokonaisvaltaista ja täyttä työtä
Kolmannella tapaamiskerralla teemana oli tilapäinen ympärivuorokautinen asuminen sekä omaishoito. Tilapäistä ympärivuorokautista asumista järjestetään ikääntyneiden asumispalveluiden yksiköissä. Palvelun asiakkaita ovat omaishoidettavat asiakkaat, sosiaalisessa kriisitilanteessa olevat asiakkaat sekä pitkäaikaisen hoivan paikkaa odottavat asiakkaat.
Asiakasraatilaiset pääsivät pohtimaan yksin ja yhdessä, että millainen on onnistunut kokemus asiakkaan saapuessa ja lähtiessä yksiköstä. Heidän mukaansa tärkeintä on, että asiakas saa hyvää hoitoa ja virikkeellistä toimintaa. Toiminnassa tulisi näkyä asiakaslähtöisyys, yksilöllisyys, jatkuvuus sekä toimintakyvyn tukeminen. Omaishoitajan näkökulmasta tärkeää on myös se, he voivat luottaa omaishoidettavan saavan hyvää hoitoa.
Asiakasraatilaisille omaishoitoa Pohjois-Savon hyvinvointialueella oli esittelemässä projektikoordinaattori Mari Pirinen. Hän kertoi omaishoidosta alueellamme sekä mitä oikeuksia omaishoitajalle kuuluu. Yhteisessä keskustelussa asiakasraatilaiset kertoivat näkemyksiään siitä, millaista tukea omaishoitajat tarvitsevat. Esille nousi henkisen tuen ja vertaistuen merkitys sekä etenkin tieto siitä, mitä tukea ja apua on saatavilla.
– Omaishoito on kokonaisvaltaista ja täyttä työtä. Siihen liittyy myös tunteet vahvasti mukaan, koska siinä hoidetaan itselle rakasta ihmistä, pohtivat asiakasraatilaiset.
Seuraava asiakasraadin tapaaminen järjestetään huhtikuussa, jolloin aiheena on kotiutuminen sairaalasta ja vuodeosastolta. Tapaamisia järjestetään yhteensä kuusi kertaa vuosien 2024 ja 2025 aikana.
Voit lukea ensimmäisestä tapaamisesta tästä linkistä ja toisesta tapaamisesta tästä linkistä.