”Se oli silmiä avaavaa” – Tältä näyttää opetusvastaanoton pilotissa
Opetusvastaanotto Osmon pilottia on takana melkein täydet kahdeksan viikkoa. Kymmenen viikkoa kestävän pilotin aikana opetusvastaanotolla toimii opiskelijoita lääketieteen, hoitotyön, farmasian, fysioterapian, ravitsemustieteen, sosiaalialojen sekä suu- ja leukasairauksien koulutusaloilta. He suorittavat opintoihinsa kuuluvia opintojaksoja ja harjoitteluja lääkärin tai muun terveydenhoidon ammattilaisen ohjauksessa.
– Pääsääntöisesti pilotti on sujunut erinomaisesti. Olemme osanneet varautua moneen asiaan etukäteen eikä isompia puutteita ole tullut esille, kertoo opetusvastaanotto Osmon toiminnan käynnistämisestä vastaava projektipäällikkö Jutta Kakkinen.
Alakohtaisten vastaanottojen lisäksi opiskelijat osallistuvat pilotissa monialaisiin opetusvastaanottoihin, jossa asiakkaan hoidontarve käydään huolellisesti läpi yhdessä eri alan opiskelijoiden kanssa. Opiskelijoita halutaan rohkaista itsenäiseen työskentelyyn, joten he saavat työskentelyn raamit ja voivat sitten keskenään tutustua potilaan tilanteeseen, sopia omat roolinsa ja suunnitella monialaisen vastaanoton kulun.
– Me ohjaajat olemme mukana monialaisilla vastaanotoilla ja autamme tarvittaessa. On ollut ilo huomata, että eri alojen opiskelijoilla on yhdessä valtava tietotaito, joten usein ohjaajan rooli on pitää oma suu supussa ja luottaa opiskelijoihin, kertoo projektiasiantuntija Janne Rautiainen.
Vastaanoton jälkeen opiskelijoiden kanssa pidetään vielä monialainen oppimiskeskustelu, jossa tilannetta päästään reflektoimaan ammattilaisten kanssa.
– Monialainen vastaanotto oli kyllä tosi kiva, oppi paljon muiden alojen opiskelijoilta. Se oli silmiä avaavaa, pohtii viikon verran opetusvastaanotolla harjoittelussa ollut terveydenhoitajaopiskelija Noora Huuskola.
Myös monialaisen vastaanoton tuoma mahdollisuus jakaa vastuuta ja perehtyä tarkemmin tiettyyn osa-alueeseen saa opiskelijoilta kiitosta. Itsenäinen toimintatapa on saanut kiitosta, mutta on myös yllättänyt osan opiskelijoista.
– Koen sen niin, että ohjaajat luottavat opiskelijoihin ja pääsee aika itsenäisesti tekemään, jos kokee että osaa asioita. Ja tietysti opiskelijan tehtävä on kertoa, jos tarvitsee enemmän ohjausta tai ei osaa jotain. Mäkin olen pyytänyt apua tarvittaessa, kertoo kolmen viikon harjoittelua opetusvastaanotolla suorittava sairaanhoitajaopiskelija Anu Piipponen.

Sairaanhoitajaopiskelija Anu Piipponen ja ohjaaja Jenni Kokkonen hetki ennen vastaanottokäyntiä.
Osalla opetusvastaanotolla toimivista opiskelijoista on jo ennestään kokemusta esimerkiksi terveyskeskuksessa työskentelystä. Silti opetusvastaanotolla on päässyt opettelemaan uutta – siis muutakin kuin monialaisella opetusvastaanotolla toimimista.
– Työttömien terveystarkastus tulee ensimmäisenä mieleen. Se oli teoriassa käyty läpi, mutta sen tekeminen on tietysti ihan eri asia. Siinäkin on vielä harjoiteltavaa ja hyvä että tulee vielä toistoja. Kyllähän tässä oppii ihan älyttömän paljon, miettii toista harjoitteluviikkoaan aloitteleva terveydenhoitajaopiskelija Rosa Markkanen.
– Tämä on minulle uusi ympäristö. En ole aikaisemmin tehnyt vastaanottotyötä eli on paljon uutta opittavaa, diabeteskontrolleja ja siihen liittyvää ohjausta, lääkeohjausta, haavanhoitoja ja toimenpiteissä avustamista, luettelee Piipponen.
Pilotti ei kuitenkaan ole pelkkää opettamista. Samalla toimintaa kehittävä projektitiimi tekee viimeisiä huomioita ja korjauksia opetusvastaanoton toimintamalliin, potilasvalintoihin, aikataulutuksiin ja toimintaedellytyksiin.
– Tunnin vastaanottoaika ei aina riitä kaiken läpikäyntiin. Ja esimerkiksi hoitotyöhön oli aluksi resursoitu yksi ohjaaja neljälle opiskelijalle, mutta käytännössä on huomattu, että yksi ohjaaja ehtii varsinkin alkuvaiheessa ohjata vain kahta opiskelijaa. Ensi vuonna monialaisten vastaanottojen pyörittäminen ei onnistu kahden hoitotyön ohjaajan voimin vaan se vaatii resursseja ja yhteistyötä Savonian, UEF:n ja hyvinvointialueen koulutuspalvelujen kanssa, kertoo projektipäällikkö Kakkinen.
Palautetta on kerätty myös opiskelijoilta, jotka ovat toimineet tärkeänä osana toiminnan kehittämistä. Opetusvastaanotolle on saatu luotua ilmapiiri, joka rohkaisee opiskelijoita kertomaan mielipiteensä suoraan.
– Jos joku ei toimi, he kyllä tuovat sen esille. Tykkään siitä, että saman tien sanotaan, jos joku harmittaa tai ei toimi, miettii Kakkinen.
– On mahtavaa, että he ovat tulleet rohkeasti mukaan pilottiin, ehkä jopa tietämättä mitä on luvassa tai millaista toiminta tulee olemaan. He ovat niitä tulevaisuuden tekijöitä ja se kyllä näkyy. Heillä on ajatuksia siitä, miten tehdä asioita paremmin, summaa opetusvastaanotolla ohjaajanakin toimiva Rautiainen.
Entä mitä opetusvastaanoton tiimi odottaa pilotin viimeisiltä viikoilta?
– Jos toiminta ja potilastyön sujuminen on tällä tasolla, niin olen kyllä ihan supertyytyväinen, hymyilee Rautiainen.

Opetusvastaanotto 2.0 -projekti on osa OmaTiimi Pohjois-Savossa (OTSO) -hanketta, johon Sosiaali- ja terveysministeriö on myöntänyt 2,5 milj. euroa valtionavustusta vuosille 2024–2025 Suomen kestävän kasvun ohjelmasta. Ohjelman rahoitus tulee täysin EU:n kertaluontoisesta elpymisvälineestä (Next Generation EU). Hankkeen aikana on tarkoitus pilotoida ja käynnistää opetusvastaanotto Osmon toiminta.