Murupolku

Asiakasmaksut UUSI

Asiakasmaksut

Pohjois-Savon hyvinvointialueella eri palveluille on eri hinnat. Jotkut palvelut ovat ilmaisia. Lue tältä sivulta, miten paljon eri palvelut maksavat ja mikä on maksukatto. Saat tietoa myös siitä, miten voit maksaa hyvinvointialueen laskun. Laskutuksen yhteystiedot ovat sivun lopussa.

Tämä asiakasmaksujen hinnasto on voimassa 1.1.2025 alkaen.

Maksut poliklinikalla, sairaalassa ja kuntoutuksessa    

Maksut terveyskeskuksessa    

Maksukatto    

Sosiaalihuollon asiakasmaksut    

  • Säännöllinen kotihoito tai kotisairaanhoito    
  • Pitkäaikainen yhteisöllinen asuminen    
  • Pitkäaikainen ympärivuorokautinen palveluasuminen, pitkäaikainen perhehoito ja pitkäaikainen laitoshoito    
  • Asiointilomakkeet    
  • Lisää tietoa    

Asiakasmaksun alentaminen tai poistaminen    
Hae alennusta tai vapautusta terveydenhuollon maksuista    
Hae alennusta tai vapautusta sosiaalihuollon maksuista    
Maksun tai maksupäätöksen oikaisu eli korjaaminen    
Tilaa e-lasku tai suoramaksu    
E-lasku eli sähköinen lasku    
Lasku suoramaksulla    
OmaPosti    
Kivra-digipostipalvelu    
Tapaturmat työssä ja liikenteessä sekä ammattitaudit    
Ulkomaalaisten asiakasmaksut    
Laskutustiimien yhteystiedot  
 

 

 

id="maksut-poliklinikalla-sairaalassa-kuntoutuksessa">Maksut poliklinikalla, sairaalassa ja kuntoutuksessa

Maksut poliklinikalla, sairaalassa, kuntoutuksessa

Jos joudut jäämään päiväkirurgisen toimenpiteen jälkeen osastohoitoon komplikaation tai muun vastaavan syyn takia, joudut maksamaan myös hoitopäivämaksun 66,90 euroa toimenpidettä seuraavilta päiviltä. Lue lisää kohdasta hoitopäivämaksu.

Jos maksukattosi on täyttynyt, hoitopäivämaksu on 25,10 euroa. Alle 18-vuotias maksaa enintään 7 hoitopäivämaksua kalenterivuodessa. Jos alle 18-vuotiaalla on enemmän hoitopäiviä, ne ovat ilmaisia.

Maksut terveyskeskuksessa

Hinta vaihtelee siis sen mukaan, minä päivänä ja mihin kellonaikaan käyt terveyskeskuksen päivystyksessä. Päivystyskäynti on ilmainen alle 18-vuotiaille. Muille se maksaa aina.

Jos et pääse lääkärin tai hoitajan vastaanotolle tai tutkimukseen sovittuun aikaan, peru vastaanottoaika määräajassa. Muuten joudut maksamaan 56,70 euroa vastaanottoajasta, jota et käyttänyt etkä perunut. Joudut maksamaan tämän maksun myös, jos et käytä palvelua tai etävastaanottoa, joka muuten on ilmainen. Tämä sääntö koskee kaikkia 18 vuotta täyttäneitä.

Katso myös: Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksut, vuosi 2025 (PDF)

Maksukatto

Maksukatto tarkoittaa, että joudut maksamaan yhden kalenterivuoden 1.1.-31.12. aikana vain tietyn verran sosiaali- ja terveydenhuollon maksuja.    Kun maksukaton summa on täyttynyt, tietyt palvelut ovat sinulle ilmaisia loppuvuoden ajan ja hoitopäivämaksu on 25,10 euroa.

Vuonna 2025 maksukatto on 762 euroa ja sinun täytyy seurata itse, milloin maksukatto täyttyy. Jos maksusi ovat yli 762 euroa, käyntimaksut terveydenhuollon palveluissa ovat sinulle ilmaisia kalenterivuoden loppuun saakka ja lyhytaikaisen laitoshoidon maksu on 25,10 euroa hoitopäivältä. Alle 18-vuotiaille hoitopäivät ovat ilmaisia. 

Jos olet maksanut yli 762 euroa sosiaali- ja terveyspalvelujen maksuja, sinulla on oikeus saada rahaa takaisin. Tee palautuspyyntö maksuista viimeistään seuraavan kalenterivuoden aikana.   Alennetusta hoitopäivämaksusta (25,10 euroa/päivä) ei saada rahaa takaisin.

Näin seuraat omaa maksukattoasi

  • Seuraa kaikkia julkisen terveydenhuollon maksujasi Suomessa. Laske yhteen kaikki maksut. 

Laskusta näkyy, lasketaanko se mukaan maksukattoon. Jos maksun edessä on plusmerkki, tähti tai tähti ja sulkumerkki, lasku lasketaan mukaan maksukattoon. Katso myös tämän ohjeen lopusta, mitkä maksut ovat mukana maksukatossa ja mitkä eivät.

  • Säästä kuitit kaikista terveydenhuollon maksuista. Tarvitset niitä, kun lasket, milloin maksukattosi täyttyy. Maksukaton täyttyminen lasketaan laskulla olevien käyntipäivien tai hoitojaksojen mukaan ja aikajärjestyksessä, ei laskun päiväyksen tai eräpäivän mukaan. 
  • Jos olet asiakkaana toisella hyvinvointialueella ja maksat siitä, ilmoita nämä toisen hyvinvointialueen laskut Pohjois-Savon hyvinvointialueen laskutustiimille. Yhteystiedot ovat tämän sivun lopussa.
  • Alle 18-vuotiaan lapsen maksut voidaan laskea mukaan toisen huoltajan maksukattoon.

Maksukattoon lasketaan mukaan

  • terveyskeskuksen avosairaanhoito 
  • sarjassa annettava hoito
  • lyhytaikainen laitoshoito terveydenhuollon ja sosiaalihuollon laitoksissa
  • päivä- ja yöhoito 
  • kuntoutushoito (toimintakykyä parantava ja ylläpitävä hoito) 
  • suun ja hampaiden tutkimus ja hoito (ei hammasteknisiä kuluja) 
  • suun ja leukojen erikoissairaanhoidon hoitotoimenpiteet (myös terveyskeskuksessa) 
  • terveydenhuollon ammattihenkilön antama terapia 
  • fysioterapia
  • neuropsykologisen kuntoutus 
  • ravitsemusterapia 
  • jalkahoito
  • puheterapia 
  • toimintaterapia ja vastaava hoito, joka parantaa ja ylläpitää toimintakykyä 
  • tilapäinen kotisairaanhoito ja tilapäinen kotisairaalahoito, jos hoito ei ole osana säännöllistä kotihoitoa 
  • lääkinnällisen kuntoutuksen laitoskuntoutusjakso, jonka järjestäminen perustuu asiakkaan vammaan tai kehitysvammaisten erityishuollosta annettuun lakiin  
  • edellä mainituista palveluista toimeentulotukena maksetut asiakasmaksut 
  • etäpalveluiden ja etävastaanottojen maksut

Maksukattoon kuuluvat myös palvelut, jotka hyvinvointialue toteuttaa ostopalveluna eli toteuttaa yhteistyössä toisen hyvinvointialueen tai yksityisen yrityksen kanssa. 

Maksukattoon ei lasketa mukaan:

  • maksut sairaankuljetuksesta 
  • maksut lääkärintodistuksista 
  • maksut laboratorio- ja kuvantamistutkimuksista, jotka on tehty yksityislääkärin lähetteellä  
  • palvelusetelillä järjestetyn palvelun tai kuljetuspalvelun omavastuuosuus   
  • pitkäaikaisen laitoshoidon maksut 
  • maksu käyttämättä ja peruuttamatta jätetystä ajasta (ns. sakkomaksu) 
  • suun ja hampaiden hoidon hammastekniset kulut, kuten 
    • proteesit
    • purentakiskot 
    • oikomiskojeet 
    • uniapneakiskot 
  • sosiaalihuollon palvelut (lukuun ottamatta lyhytaikaista laitospalvelua) 
  • yksityisen terveydenhuollon maksut, jos ne eivät ole hyvinvointialueen ostopalveluja 
  • lakisääteisistä vakuutuksista maksetut maksut (vakuutuksen peruste on esimerkiksi työtapaturma- ja ammattitautilaki, maatalousyrittäjän työtapaturma- ja ammattitautilaki, sotilasvammalaki, liikennevakuutuslaki, potilasvakuutuslaki tai vastaava) 
  • maksua, joka on peritty henkilöltä, jolla ei ole Suomessa kotikuntaa. Tämä ei koske maksua, joka on peritty henkilöltä, jolla on Euroopan unionin lainsäädännön tai Suomea sitovan kansainvälisen sopimuksen perusteella oikeus terveyspalveluihin samoin edellytyksin kuin Suomessa asuvalla henkilöllä tai joka rinnastetaan kunnan asukkaaseen. Katso myös kohta Ulkomaalaisten asiakasmaksut.

Kysy lisää maksukatosta

  • Jos asiasi liittyy maksuihin Kuopion yliopistollisessa sairaalassa, lähetä sähköpostia osoitteeseen: maksukatto.kys@pshyvinvointialue.fi Voit myös soittaa puhelinnumeroon 017 172 073. Soita ma–ke kello 9–11.
  • Jos asiasi liittyy maksuihin muissa hyvinvointialueen toimipisteissä, lähetä sähköpostia osoitteeseen:  maksukatto@pshyvinvointialue.fi. Voit myös soittaa puhelinnumeroon 017 186 127. Soita ma–ke kello 9–11.

Sosiaalihuollon asiakasmaksut 

Sosiaalihuollon maksuihin vaikuttaa, miten paljon palveluja asiakas saa ja mikä on hänen taloudellinen tilanteensa. Lue, miten maksut määräytyvät eri palveluissa.

Säännöllinen kotihoito tai kotisairaanhoito 

Maksun suuruuteen vaikuttaa palvelutuntien eli palvelun määrä, asiakkaan maksukyky ja hänen perheensä koko. Palvelun tarve arvioidaan erikseen jokaisen asiakkaan kohdalla, ja palveluista ja maksuista tehdään sopimus hänen kanssaan. 

Pitkäaikainen yhteisöllinen asuminen

Maksun suuruuteen vaikuttaa palvelutuntien eli palvelun määrä, asiakkaan maksukyky ja hänen perheensä koko. Palvelun tarve arvioidaan erikseen jokaisen asiakkaan kohdalla, ja palveluista ja maksuista tehdään sopimus hänen kanssaan. 

Tuettuun asumiseen kuuluva tuki ja ohjaus on ilmaista. Jos tuettuun asumiseen kuuluu säännöllistä kotihoitoa tai muuta vastaavaa apua, tästä menee maksu. Avun tarve sovitaan erikseen jokaisen asiakkaan kanssa. 

Pitkäaikainen ympärivuorokautinen palveluasuminen, pitkäaikainen perhehoito ja pitkäaikainen laitoshoito

Näiden palvelujen maksu asiakkaalle saa olla enintään 85 % tämän nettotuloista kuukaudessa. Nettotulo on rahamäärä, jonka henkilö saa, kun hänen tuloistaan on otettu verot ja muut vähennykset. 

Joskus maksuun vaikuttavat myös asiakkaan puolison tulot. Maksu saa olla enintään 42,5 % pariskunnan nettotuloista yhdessä. Jos kumpikin puoliso on pitkäaikaisessa ympärivuorokautisessa palveluasumisessa, pitkäaikaisessa perhehoidossa tai pitkäaikaisessa laitoshoidossa, maksu saa olla enintään 85 % asiakkaan omista kuukausituloista, joista on tehty sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksulain 10 c ja 10 d §:ssä säädetyt vähennykset. Asiakkaalle täytyy jäädä rahaa vähintään 182 euroa kuukaudessa. Jos asiakas on pitkäaikaisessa laitoshoidossa, hänelle täytyy jäädä rahaa vähintään 122 euroa kuukaudessa.

Pitkäaikainen perhehoito tarkoittaa tässä perhehoitoa, joka on järjestetty sosiaali- ja terveydenhuoltolain perusteella.

Kaikki sosiaalipalvelujen asiakasmaksut löytyvät asiakasmaksuhinnastosta.

Asiointilomakkeet

  • Tuloselvityslomake (sähköinen): Tuloselvitys vaikuttaa asiakasmaksun määrään. Sähköisen lomakkeen voi täyttää ja lähettää verkossa. 
  • Tuloselvityslomake (pdf): Tuloselvitys vaikuttaa asiakasmaksun määrään. Pdf-lomakkeen voi ladata ja tallentaa omalle laitteelle ja sitten tulostaa, täyttää ja postittaa. 
  • Lomake lääkekulujen hakemiseksi (pdf): Tällä lomakkeella asiakas voi pyytää, että hänen asiakasmaksussaan otetaan huomioon myös muiden kuin SV-korvattavien (KELA-korvaus) lääkkeiden, ravintovalmisteiden ja perusvoiteiden kulut. 

Lisää tietoa

  • Kotihoidon tuloselvityksen saatekirje 2025 (pdf)
  • Saate ympärivuorokautisen palveluasumisen tuloselvitykseen (pdf) 
  • Saate pitkäaikaisen laitoshoidon tuloselvitykseen 2025 (pdf)

Asiakasmaksun alentaminen tai poistaminen

Kaikkia sosiaalihuollon maksuja voidaan alentaa tai ne voidaan poistaa asiakkaan taloustilanteen takia. Tämä koskee myös kuljetuspalvelujen omavastuuosuuksia ja terveydenhuollon maksuja, kuten maksuja terveyskeskuksessa ja sairaalassa. 

Asiakkaan rahatilanne vaikuttaa aina tiettyihin maksuihin, kuten säännöllisen kotihoidon sekä ympärivuorokautisen ja yhteisöllisen asumisen maksuihin. Lisää tietoa on tämän sivun kohdassa Sosiaalihuollon asiakasmaksut.

Yleistä ohjeita, kun tarvitset alennusta maksuihin tai vapautusta maksuista:

  • Hae ensin kaikkia sinulle kuuluvia etuuksia Kelasta (ei koske toimeentulotukea).  
  • Asiakasmaksun alennusta ja vapautusta voit hakea vain julkisen terveydenhuollon ja sosiaalihuollon laskuihin. Et voi saada muutoksia näihin maksuihin: maksu perumattomasta ajanvarauksesta, todistusmaksu, ensihoidon tai sairaankuljetuksen omavastuumaksu. Sairaankuljetuksen omavastuulla on Kelan maksukatto, joka on 300 euroa vuodessa.  
  • Asiakasmaksua ei yleensä alenneta, jos sinulla on esimerkiksi säästöinä tai osakkeina enemmän kuin 3000 euroa tai puolison kanssa yhteistä varallisuutta enemmän kuin 6000 euroa. Varallisuuteen ei lasketa asuntoa, jossa asut.  
  • Tee kirjallinen hakemus. Hakemuksessa täytyy olla perusteet, miksi haet muutosta maksuihin. Liitä mukaan tositteet menoistasi, tuloistasi, varoistasi ja veloistasi. Liitä hakemukseen myös tiliotteet kaikista tileistäsi kahden kuukauden ajalta sekä viimeisin veroilmoitus erittelyosineen. Katso tarkemmat ohjeet terveydenhuollon ja sosiaalihuollon maksuista. 
  • Jos olet hakenut täydentävää tai ehkäisevää toimeentulotukea sosiaalitoimesta, liitä kertaluonteisen maksun alentamisen hakemukseen myös toimeentulotukipäätös. Kelan perustoimeentulotuen päätöstä ei tarvitse liittää. 
  • Ilmoita hakemuksessa myös avio- tai avopuolison tiedot, jos asutte samassa osoitteessa.

Lisää tietoa: Asiakasohje: Asiakasmaksun alentaminen ja perimättä jättäminen (pdf)

Hae alennusta tai vapautusta terveydenhuollon maksuista
 

  • Lähetä hakemus ja liitteet: kopiot laskuista, joihin haet alennusta tai vapautusta.  
  • Hakemusta ei voi tehdä etukäteen. Voit pyytää muutosta vain laskuun, jonka olet jo saanut.  
  • Muutosta ei voi saada laskuun tai maksuun, jota varten olet saanut toimeentulotukea, tai jos olet jo maksanut laskun. Älä maksa laskua, kun hakemustasi käsitellään
  • Muutosta ei voi pyytää laskuun, jonka päivämäärästä (ei eräpäivästä) on kulunut yli 37 päivää. Katso laskun päivämäärä laskusta. 
  • Jos sinulla ei ole Kelan perustoimeentulotuen päätöstä hakukuukaudelle, tarvitset hakemukseesi liitteitä. Liitteet on kerrottu hakulomakkeessa. Lähetä aina kaikki tarvittavat liitteet. Hakemukset käsitellään saapumisjärjestyksessä. Hakemustasi ei voida käsitellä, jos siitä puuttuu liitteitä. Käsittelyaika pitkittyy, jos joudumme odottamaan liitteitä. 
  • Päätökseen laskun alentamisesta tai poistamisesta vaikuttavat sinun ja mahdollisen puolisosi nettotulot eli rahatulot verojen ja muiden vähennysten jälkeen. Päätöksessä otetaan huomioon myös muu varallisuutenne eli taloustilanteenne sekä menot, jotka on otettu huomioon perustoimeentulotuessa. Voit kertoa hakemuksessa myös muista menoista, kuten ulosottovelka. 
  • Hae alennusta vai vapautusta terveydenhuollon tasasuuruisista eli kaikille samoista maksuista tällä hakulomakkeella: Maksuhuojennushakemus terveydenhuollon asiakasmaksuihin (pdf). Hakemuksen palautusosoite on lomakkeen lopussa.

Tasasuuruisten terveydenhuollon maksujen alennuksella tai vapautuksella ei ole vaikutusta maksukattoon. Päätöksenteon aikana sinun ei tarvitse maksaa niitä laskuja, joihin haet muutosta. Näiden laskujen eräpäivät siirretään. 

Hae alennusta tai vapautusta sosiaalihuollon maksuista

Tietyt hyvinvointialueen maksut ovat aina tulosidonnaisia, eli asiakkaan rahatilanne vaikuttaa niihin. Voit lukea lisää näistä maksuista tämän sivun kohdasta Sosiaalihuollon asiakasmaksut.
Myös näihin maksuihin voi hakea muutosta. Voit pyytää, että maksuasi alennetaan tai se poistetaan.
Toimi näin:
•    Kerro hakemuksessasi
o    mille ajalle tai mistä lähtien haet muutosta maksuun
o    millä perusteella eli mistä syystä haet muutosta (syynä voi olla esimerkiksi muutos tuloissasi ja menoissasi eli rahatilanteessasi)
o    mitä palvelua muutostoiveesi koskee.
•    Varmista, että hakemuksessasi on kaikki liitteet. Ne on kerrottu hakemuksessa. Jos liitteitä puuttuu tai ne ovat väärin, hakemuksesi voidaan hylätä tai päätös voi myöhästyä. 
•    Et voi hakea muutosta takautuvasti eli vanhoihin kuluihin, vaan vain tuleviin. Muutos voidaan tehdä yleensä vain siitä kuukaudesta lähtien, jolloin lähetit hakemuksesi.
•    Hae alennusta tai vapautusta tulosidonnaisista asiakasmaksuista tällä hakulomakkeella:
Maksuhuojennushakemus sosiaalipalvelujen asiakasmaksuihin (pdf). Hakemuksen palautusosoite on lomakkeen lopussa.

Päätöksenteon aikana sinun ei tarvitse maksaa niitä laskuja, joihin haet muutosta. Näiden laskujen eräpäivät siirretään.
Huomaa, että yleensä sosiaalihuollon maksuihin ei voi saada muutosta, jos asiakkaan varallisuus on yksin 3000 euroa tai yhdessä puolison kanssa 6000 euroa. Varallisuutta ovat raha pankkitilillä sekä omaisuus, jonka voi muuttaa rahaksi nopeasti, esimerkiksi rahasto- ja muut sijoitukset sekä säästövakuutukset. Omistusasuntoa ei oteta huomioon, jos muutoksen hakija asuu tässä asunnossa. Jos hakija omistaa loma-asunnon tai muita kiinteistöjä, nämä otetaan huomioon, kun hänen varallisuuttaan arvioidaan.

Maksun tai maksupäätöksen oikaisu eli korjaaminen
•    Arveletko, että hyvinvointialueen laskussa on virhe? 
Ota yhteyttä asiakaslaskutukseen, asiasi saattaa ratketa nopeammin asiakaspalvelun avulla   . Katso puhelinnumero laskun liitteestä tai lähetä sähköpostia osoitteeseen: asiakaslaskutus@pshyvinvointialue.fi

•    Haluatko kysyä asiakasmaksupäätöksestä?
Ota yhteyttä päätöksentekijään, asiasi saattaa ratketa nopeammin asiakaspalvelun avulla.   Myös lisäselvitykset kuten esimerkiksi lääkekulut asiakasmaksupäätöstä varten lähetetään suoraan päätöksentekijälle. Yhteystiedot ovat asiakasmaksupäätöksessä. 

Jos laskuun tai asiakasmaksupäätökseen liittyvä asia ei ratkea, voit hakea muutosta laskuun tai päätökseen. Tee silloin kirjallinen oikaisuvaatimus. Voit tehdä sen, jos lasku tai päätös on osoitettu sinulle eli siinä on sinun nimesi tai se vaikuttaa välittömästi oikeuteesi, velvollisuuteesi tai etuusi. 

Tee oikaisuvaatimus näin

•    Lähetä kirjallinen oikaisuvaatimus 30 päivän kuluessa siitä, kun sait laskun tai päätöksen. Aika alkaa seitsemäntenä päivänä siitä, kun lasku tai päätös on postitettu. Katso postituspäivä kirjekuoren postileimasta. Laskun saapumispäivää ei lasketa mukaan 30 päivän aikaan. Jos tämän oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, oikaisuvaatimus saa tulla perille ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen. Jos oikaisuvaatimus myöhästyy, sitä ei käsitellä.
•    Kerro oikaisuvaatimuksessa:
o    mihin laskuun tai päätöksen haet muutosta
o    millaista muutosta haet
o    miksi haet muutosta.
•    Lähetä oikaisuvaatimuksen liitteenä kaikki asiakirjat, joilla perustelet vaatimustasi. Jos olet lähettänyt asiakirjat jo aiemmin, niitä ei tarvitse lähettää uudelleen.
•    Jos sinua edustaa asiassa laillinen edustajasi tai asiamiehesi tai jos oikaisuvaatimuksen tekee joku muu puolestasi, kerro tämän henkilön nimi ja yhteystiedot.
•    Toimita oikaisuvaatimus Pohjois-Savon hyvinvointialueen kirjaamoon viimeistään oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen kuin kirjaamo menee kiinni. 

Voit lähettää oikaisuvaatimuksen postissa tai tuoda sen kirjaamoon. Kirjaamon osoite on:
Pohjois-Savon hyvinvointialue, 
kirjaamo KYS rakennus 3, 0 krs. 
Puijonlaaksontie 2, PL 1711
70211 KUOPIO

Vaihtoehtoisesti voit lähettää oikaisuvaatimuksen sähköpostilla. Käytä aina suojattua sähköpostiyhteyttä , kun lähetät salassa pidettäviä ja arkaluontoisia tietoja.
Peru oikaisuvaatimus, jos asia ratkeaa muulla tavalla ennen kuin saat päätöksen oikaisuvaatimuksestasi. 


Tilaa e-lasku tai suoramaksu
Voit tilata hyvinvointialueen laskut e-laskuina eli sähköisinä laskuina. Silloin lasku tulee verkkopankkiisi, etkä saa paperista laskua postissa. 
E-lasku on varma ja turvallinen valinta. Se ei katoa postissa, vaan tulee sinulle aikataulun mukaisesti. Kukaan muu ei voi nähdä laskua ja sinun tietojasi siinä, ja lasku on helppo maksaa verkkopankissa. E-lasku on myös vastuullinen valinta, sillä se vähentää paperin käyttöä.
Voit maksaa laskut itse verkkopankissa tai tehdä suoramaksusopimuksen. Silloin maksu menee automaattisesti pankkitililtäsi. Suoramaksu on hyvä erityisesti silloin, jos et käytä verkkopankkia. Voit saada laskusi sähköisenä myös Postin OmaPosti-palveluun tai Kivran digipostipalveluun. 
Jos et ota käyttöösi mitään näistä sähköisistä palveluista, saat laskun paperisena ja Postin jakeluaikataulun mukaan. Pohjois-Savon hyvinvointialue toivoo, että mahdollisimman moni valitsee sähköisen laskun.

Katso eri vaihtoehtojen ohjeet tästä:

E-lasku eli sähköinen lasku
o    Kun tilaat laskut e-laskuna, saat maksun tiedot suoraan verkkopankkiisi.
o    Tilaa e-laskut verkkopankistasi.
o    Valitse laskujen lähettäjäksi Pohjois-Savon hyvinvointialue Laskut tai Y-tunnus 3221316-6.

o    Tarkemmat ohjeet löydät verkkopankistasi. Tutustu näiden linkkien avulla eri pankkien ohjeisiin siitä, miten voit tilata e-laskut:  
o    Osuuspankki 
o    Nordea 
o    Säästöpankki 
o    Oma sp 
o    S-pankki 
o    Danske Bank 
o    Aktia 
o    POP Pankki 
o    Ålandsbanken 
Lasku suoramaksulla
•    Tee suoramaksusopimus pankissasi. Pankki kertoo, miten sopimus tehdään. Pankki myös ilmoittaa hyvinvointialueelle, kun se on tehty.
•    Saat paperilla ilmoituksen laskuista. Laskut menevät kuitenkin tililtäsi automaattisesti eräpäivänä.  
OmaPosti
o    Lataa Omaposti-sovellus älylaitteesi sovelluskaupasta.
o    Lue ohjeet Postin sivuilta: https://www.posti.fi/fi/henkiloille/omaposti 
o    Saat ilmoituksen uusista laskuista sähköpostiisi. Voit maksaa laskut OmaPostissa.
Kivra-digipostipalvelu
o    Lataa Kivra-sovellus älylaitteesi sovelluskaupasta.
o    Lue ohjeet Kivran sivuilta: https://kivra.fi 
o    Saat laskut ja muita sähköisiä viestejä Kivra-sovellukseesi.

Tapaturmat työssä ja liikenteessä sekä ammattitaudit
Onko sinulle tapahtunut tapaturma eli onnettomuus työpaikalla tai liikenteessä? Tai onko sinulla vaiva tai sairaus, joka johtuu työstäsi? 
•    Jos joudut käymään työ- ja liikennetapaturman tai ammattitaudin takia lääkärissä tai tutkimuksissa, hyvinvointialue lähettää laskun suoraan vakuutusyhtiölle. Sinun ei tarvitse maksaa mitään.
•    Jos sinulla on oikeus korvaukseen sairaanhoidosta, vakuutusyhtiö maksaa sairaanhoitomaksun puolestasi hyvinvointialueelle.
Nämä säännöt tulivat voimaan vuonna 2005. Jos tapaturma on tapahtunut tai ammattitauti todettu ennen vuotta 2005, niistä saa korvauksia vanhan lain mukaan. 

Lisää tietoa:
Työtapaturma- ja ammattitautilaki 
Ainakin tämä on hyvä tietää työtapaturma- ja ammattitautivakuutuksesta (tvk.fi) 

Ulkomaalaisten asiakasmaksut
Asutko ulkomailla, mutta käytät Pohjois-Savon hyvinvointialueen palveluja Suomessa? 
Asuinmaa vaikuttaa siihen, miten pääset hoitoon.
•    Jos asut EU:n eli Euroopan unionin maassa, Sveitsissä tai ETA- eli Euroopan talousalueen maassa, sinulla täytyy olla eurooppalainen sairaanhoitokortti (EHIC, European Health Insurance Card) tai todistus, joka korvaa tämän kortin väliaikaisesti. Kortti tai todistus osoittaa, että sinulla on oikeus saada sairaanhoitoa Suomessa. Hoito maksaa sinulle saman verran kuin Suomessa asuville.

ETA-maita ovat Alankomaat, Belgia, Bulgaria, Espanja, Irlanti, Islanti, Italia, Itävalta, Latvia, Kreikka, Kroatia, Kypros, Liechtenstein, Liettua, Luxemburg, Malta, Norja, Portugali, Puola, Ranska, Romania, Ruotsi, Saksa, Slovakia, Slovenia, Suomi, Tanska, Tšekki, Unkari ja Viro.

•    Jos asut jossakin Pohjoismaassa ja sinulla ei ole EHIC-korttia, pääset hoitoon, kun näytät passisi tai henkilötodistuksesi. Sinun täytyy myös kertoa, mikä on osoitteesi asuinmaassasi. Hoito maksaa sinulle saman verran kuin Suomessa asuville.

•    Jos asut Isossa-Britanniassa, sinulla täytyy olla Ison-Britannian hoito-oikeuskortti. Pääset hoitoon, kun näytät korttisi ja kerrot osoitteesi Isossa-Britanniassa. Hoito maksaa sinulle saman verran kuin Suomessa asuville.

Hoito-oikeuskortista on tietoa KELAn sivuilla: Hoito-oikeuden osoittaminen Ison-Britannian ja Pohjois-Irlannin korteilla - kela.fi  Aiemmin hoitoon pääsi Ison-Britannian passilla, mutta nykyisin vaaditaan hoito-oikeuskortti. 

•    Jos asut Australiassa, pääset hoitoon, kun näytät passisi. Sinun täytyy myös kertoa, mikä on osoitteesi Australiassa. Hoito maksaa sinulle saman verran kuin Suomessa asuville.
Tämä sopimus ei koske opiskelijoita.
Mitä tapahtuu, jos sinulla ei ole asiakirjaa, jolla pääsee hoitoon?
Jos henkilöllä ei ole yllä mainittua korttia tai todistusta, hän ei voi saada hoitoa samaan hintaan kuin Suomessa asuvat, vaan hän joutuu maksamaan todelliset kustannukset.
•    EU-maan, ETA-maan tai Sveitsin kansalainen voi näyttää kiireettömässä hoidossa ennakkoluvan (E122- tai S2-lomake). Muuten hän joutuu maksamaan hoidosta määrän, joka vastaa hoidon todellisia kustannuksia.
•    Muiden maiden kansalaiset maksavat sekä kiireettömästä että kiireellisestä hoidosta määrän, joka vastaa hoidon todellisia kustannuksia.

Todelliset kustannukset laskutetaan Pohjois-Savon hyvinvointialueen palveluhinnaston mukaan.
Oletko ulkomaalainen Suomessa?
Maksat Pohjois-Savon hyvinvointialueen palveluista saman verran kuin Suomessa vakituisesti asuvat ihmiset, jos
•    kotikuntasi on Suomessa tai
•    kuulut Suomessa sairausvakuutuksen piiriin tai
•    sinulla on todistus siitä, että sinulla on oikeus saada hoitoa Suomessa.
Lisää tietoa on KELAn sivuilla: Hoito-oikeustodistukset - Yhteistyökumppanit - kela.fi 
Jos sinulla ei ole kotikuntaa, sairausvakuutusta tai hoito-oikeustodistusta Suomessa, maksat hoitosi todelliset kustannukset, ellei EU-laki tai kansanvälinen sopimus määrää muuta.
Näissä tapauksissa maksua ei kuitenkaan peritä:
1)    rokotukset: tartuntatautirokotus (kansalliseen rokotusohjelmaan kuuluva rokotus, tartuntatautilaki 44 §), yleinen vapaaehtoinen rokotus (valtioneuvoston päättämä rokotus, tartuntatautilaki 45 §:n 1 momentti), pakollinen rokotus (tartuntatautilaki 47 §)

2)    yleisvaaralliseen tartuntatautiin liittyvä tutkimus, kiireellinen hoito tai lääkitys (terveydenhuoltolaki 50 §)

3)    raskaana olevan HIV-positiivisen henkilön tutkimus, hoito tai lääkitys.
Kohdat 1–3 kohdat eivät koske henkilöä, jonka oleskelu Suomessa on tarkoitettu tilapäiseksi tai joka saa kustannuksiin korvausta muun lain nojalla tai vakuutuksen perusteella.
Jos hyvinvointialueen asiakkaalla ei ole kotikuntaa Suomessa, hoito-oikeustodistusta tai Kelan myöntämää Todistus oikeudesta hoitoetuuksiin Suomessa -asiakirjaa tai jos hänen ei ole matkailijana Suomessa tai häneen ei sovelleta asiakasmaksulakia, häneltä voidaan periä kaikki koronan hoidosta aiheutuneet kustannukset.
Laskutustiimien yhteystiedot  
Laskukopiot sekä maksuajat: Monetra Pohjois-Savo Oy: 
Puh. 040 146 9991 ma–pe kello 9–12 tai myyntilaskut.pshva@monetra.fi

Laskun sisältöön liittyvät kysymykset, hyvinvointialueen laskutusyksikkö, yhteystiedot alla laskuaiheittain:
Kirjoita laskunumero sähköpostin aiheriville. 
Terveydenhuollon laskutus
Hyvinvointialueiden välinen laskutus, organisaatiolaskutus ja ulkomaalaiset potilaat
Työ- ja liikennetapaturmat, vakuutusyhtiöt
•    KYS, kuntalaskutus@pshyvinvointialue.fi 
•    Perusterveydenhuolto, kuntalaskutus.pth@pshyvinvointialue.fi 
•    Suun terveydenhuolto, kuntalaskutus.suunth@pshyvinvointialue.fi   

Perusterveydenhuollon laskutus, Iisalmen ja Varkauden erikoissairaanhoidon laskutus
Soita ma–ke kello 9–11, puh. 017 186 127
asiakaslaskutus@pshyvinvointialue.fi
maksukattoasiat: maksukatto@pshyvinvointialue.fi

KYS erikoissairaanhoidon laskutus
Soita ma–ke kello 9–11, puh.  017 172 073
asiakaslaskut.kys@pshyvinvointialue.fi 
maksukattoasiat: maksukatto.kys@pshyvinvointialue.fi

Suun terveydenhuollon laskutus
Soita ma–ke kello 9–11, puh. 044 461 2995 tai 044 461 0809

asiakaslaskut.suunth@pshyvinvointialue.fi 

Ensihoidon laskutus
Soita ma–ke kello 9–11, puh. 044 718 8189 tai 044 711 3737

ensihoidonlaskutus@pshyvinvointialue.fi 


Sosiaalipalvelujen laskutus
Palvelemme puhelimitse ma-ke klo 9–11. Suosittelemme sähköistä asiointia. 
Sähköinen tuloselvityslomake sekä sosiaalipalvelujen asiakasmaksujen huojennushakemus kohdassa Sosiaalihuollon maksukyvyn mukaiset asiakasmaksut ja Asiakasmaksun alentaminen tai perimättä jättäminen.
Erityisasumispalvelujen laskutus

Puhelin 017 186 123
Lisätietokyselyt: asiakaslaskut.erap@pshyvinvointialue.fi 
Tuloselvitykset ja huojennushakemukset
Palautusosoite:
Pohjois-Savon hyvinvointialue, Pielaveden terveysasema, 
Sosiaalipalvelujen laskutustiimi, 
Savikontie 15, 72400 Pielavesi
Vammaispalvelujen laskutus

Puhelin 017 186 808
Lisätietokyselyt: asiakaslaskut.vammaisp@pshyvinvointialue.fi 
Tuloselvitykset ja huojennushakemukset 
Palautusosoite:
Pohjois-Savon hyvinvointialue, Sosiaalipalvelujen laskutustiimi
Isoharjantie 6, S1, 71870 Harjamäki
Kotihoidon laskutus

Puhelin 017 186 153
Lisätietokyselyt: asiakaslaskut.kotihoito@pshyvinvointialue.fi 
Tuloselvitykset ja huojennushakemukset
Palautusosoite:
•    Kuopio: Pohjois-Savon hyvinvointialue, Sosiaalipalvelujen laskutustiimi, Kaartokatu 9, Alava B2, 4 krs, 70620 Kuopio
•    Iisalmi, Kaavi, Kiuruvesi, Lapinlahti, Pielavesi, Rautavaara, Sonkajärvi, Varpaisjärvi, Vieremä: Pohjois-Savon hyvinvointialue, Sosiaalipalvelujen laskutustiimi, Meijerikatu 4, 74120 Iisalmi
•    Keitele, Rautalampi, Siilinjärvi, Suonenjoki, Tervo, Vesanto, Yhteisöllinen asuminen: Pohjois-Savon hyvinvointialue, Sosiaalipalvelujen laskutustiimi, Valokuja 2, 72300 Vesanto
•    Leppävirta, Tuusniemi: Pohjois-Savon hyvinvointialue, Sosiaalipalvelujen laskutustiimi, Savonkatu 17, 79100 Leppävirta
•    Joroinen, Varkaus: Pohjois-Savon hyvinvointialue, Sosiaalipalvelujen laskutustiimi, Käpykankaan palvelukeskus, Tapionkatu 4, 78850 Varkaus
Iäkkäiden asumispalvelujen laskutus
Puhelin 017 186 002
Lisätietokyselyt: asiakaslaskut.asumisp@pshyvinvointialue.fi
Tuloselvitykset ja huojennushakemukset
Palautusoitteet:
•    Kuopio: Pohjois-Savon hyvinvointialue, Sosiaalipalvelujen laskutustiimi, Kaartokatu 9, Alava B2, 4. krs, 70620 Kuopio
•    Iisalmi, Kiuruvesi, Lapinlahti, Leppävirta, Rautavaara, Siilinjärvi, Sonkajärvi, Vieremä: Pohjois-Savon hyvinvointialue, Sosiaalipalvelujen laskutustiimi, Meijerikatu 4, 74120 Iisalmi
•    Joroinen, Keitele, Maaninka, Nilsiä, Pielavesi, Rautalampi, Suonenjoki, Tervo, Vesanto: Pohjois-Savon hyvinvointialue, Sosiaalipalvelujen laskutustiimi, Sairaalapolku 6, 77600 Suonenjoki
•    Kaavi, Tuusniemi, Varkaus: Pohjois-Savon hyvinvointialue, Sosiaalipalvelujen laskutustiimi, Keskitie 22, 71200 Tuusniemi
ARA-asiat 
Puhelin 017 183 261
Puhelinpalvelu ma-ke 9–11
Osoite: Pohjois-Savon hyvinvointialue, Sosiaalipalvelujen laskutustiimi/ ARA, 
Kaartokatu 9, Alava B2, 4. krs, 70620 Kuopio