Bannerikuva, Chat ja viestit

Murupolku
Chat-palvelut
Chat ja viestit
Asiointi Pohjois-Savon hyvinvointialueen chat- ja viestit-palveluissa tapahtuu OmaSavossa, joka on Pohjois-Savon hyvinvointialueella asuville ja hoitopaikkansa tälle alueelle valinneille asiakkaille suunnattu turvallinen asiointipalvelu verkossa. Vaihtoehtoisena asioinnille chatissa tai viestit-palvelussa toimii perinteinen puhelinasiointi. Pohjois-Savon hyvinvointialueen sosiaali- ja terveydenhuollon puhelinnumerot löydät verkkosivuilta kunkin palvelun kohdalta: Palvelut
Asiasi käsittely on nopeampaa, kun otat yhteyttä vain yhden asiointikanavan kautta (chat, puhelin, viestit).
Katso ohjeet OmaSavon digitaalisten palvelujen käyttöön
Sairaanhoitajan chat
Sosiaali- ja terveyskeskuksen chatissa voit keskustella sairaanhoitajan kanssa ilman ajanvarausta. Sairaanhoitajan chat on avoinna maanantaista torstaihin kello 8–16 ja perjantaisin ja arkipyhien aattona kello 8–15.30.
Asiointi sairaanhoitajan kanssa vaatii vahvan tunnistautumisen. Asiointi chatissa on maksutonta. Chatin kautta jatkohoitopolkusi tarpeen mukaan voi ohjautua myös joko etä- tai lähivastaanotolle. Lisätietoja digitaalisen sosiaali- ja terveyskeskuksen palveluista ja esimerkiksi asioista, joita digitaalisen asioinnin kautta voidaan hoitaa, löydät digitaalisen sosiaali- ja terveyskeskuksen sivulta.
Kun kirjaudut palveluun ja olet aloittamassa chatia ensimmäistä kertaa, käythän lisäämässä puhelinnumerosi omaan profiiliisi. Saat tällöin tekstiviestillä tiedon ammattilaisen vastauksesta niissä tilanteissa, kun vastaus esimerkiksi jatkoselvittelyjen aikana vie aikaa, tai jos palvelussa on ruuhkaa.
Sairaanhoitajan chatissa voidaan toteuttaa reaaliaikainen videovälitteinen etävastaanotto tai tehdä ajanvaraus lääkärin videovastaanotolle. Videovälitteisestä etävastaanotosta peritään asiakasmaksu samojen periaatteiden mukaan kuin lähivastaanotosta. Terveyskeskuslääkärin vastaanottomaksu on 28,20 euroa. Maksu peritään 18 vuotta täyttäneeltä kolmelta ensimmäiseltä käynniltä kalenterivuodessa.
Ikääntyneiden neuvonnan chat
Ikäkeskuksen neuvonnan chat-palvelu on käytettävissä kaikille Pohjois-Savon hyvinvointialueen ikäihmisille ja heidän läheisilleen.
Ikäkeskuksen neuvontaan voit olla yhteydessä, kun kaipaat toimintaa, haluat tietoa ikääntymiseen varautumisesta, tarvitset tukea kotona pärjäämiseen tai olet huolissasi läheisesi kotona pärjäämisestä. Kerromme laajasti erilaisista vaihtoehdoista, joita niin kunnat, yhdistykset, järjestöt, yritykset kuin hyvinvointialuekin tarjoavat.
Voit asioida palvelussa ensisijaisesti tunnistautumattomana, jolloin asioit anonyymisti eikä sinusta välity henkilötietoja ammattilaiselle. Jos olet tunnistautuneena OmaSavon digiasiointiin, ammattilaiselle näkyvät nimitietosi, henkilötunnuksesi ja asuinpaikkakuntasi.
Chat on avoinna arkisin kello 9–14. Arkipyhien aattoina chat palvelee kello 12 saakka.
Lähetä viesti tai jätä yhteydenottopyyntö
Voit lähettää viestin tai jättää yhteydenottopyynnön OmaSavon viestit-palvelussa, kun asiasi ei ole kiireellinen. Voit jättää viestin ympäri vuorokauden.
Kun kirjaudut OmaSavon digitaaliseen asiointipalveluun, näet kaikki ne palvelut, joissa kiireettömien viestien lähettäminen on mahdollista.
Tällä hetkellä voit lähettää kiireettömiä viestejä:
- erikoissairaanhoidon vastasyntyneiden poliklinikalle
- perusterveydenhuollon sairaanhoitajalle: lue lisää palvelusta
* Huomiothan, että uusia viestejä sairaanhoitajalle ei voi lähettää kesätauon 1.7.–4.8.2025 aikana. Aiemmin lähetettyjä viestejä käsittelemme läpi kesän.
Viestit-palvelu vaatii aina vahvan tunnistautumisen. Viestit-palvelussa puolesta asiointi on mahdollista alle 12-vuotiaiden lasten sekä täysi-ikäisten puolesta, jos sinulla on siihen valtuutus. Viestit-palvelussa ei ole käytössä 12–17-vuotiaiden puolesta asiointia. 12–17-vuotiaat voivat asioida itse omilla pankkitunnuksillaan.
Tee kiireettömät reseptien uusimispyynnöt OmaKannassa: OmaKanta, reseptit ja lääkkeet
OmaSavo logo